La spin-off de la UB, ColorSensing, s’endú el Premi Senén Vilaró per la solució de packaging intel·ligent per reduir el malbaratament alimentari

ColorSensing, spin-off de la Universitat de Barcelona (UB), ha guanyat el Premi Senén Vilaró del Consell Social de la UB i de la Fundació Bosch i Gimpera a la millor empresa innovadora. Creada el 2018 pel Dr. Daniel Prades de la Facultat de Física i per María Eugenia Martín, CEO de l’spin-off, ColorSensing ajuda a fabricants i distribuïdors d’aliments envasats a reduir el malbaratament alimentari a través d’una eina de control de qualitat i seguretat alimentària que millora la seva rendibilitat.

La solució que ofereix ColorSensing consisteix en una etiqueta intel·ligent que es col·loca en les safates dels productes alimentaris i que permet comprovar tres aspectes clau: la qualitat de l’envasat en línia de manera no destructiva (sense haver de perforar l’envàs per verificar el seu bon estat); examinar si s’ha trencat la cadena del fred; i la frescor real del producte en qualsevol moment de la seva vida útil i en qualsevol punt de la cadena de subministrament.

D’aquesta manera, es contribueix a assegurar la qualitat i seguretat alimentària dels seus productes evitant devolucions i allargant la data de caducitat en reduir-ne la incertesa. Al mateix temps, es disminueixen les despeses de control gràcies a l’automatització; es calcula que els fabricants i retailers de productes envasats que tinguin la solució de ColorSensing puguin incrementar la seva rendibilitat un 15%.

El jurat ha valorat molt positivament totes les fites aconseguides per ColorSensing: des de la protecció de la propietat intel·lectual de la tecnologia a través de la patent concedida als Estats Units i a Europa; el finançament d’1,3 M€ aconseguit tant de fons públics com privats; l’equip tècnic consolidat; els prototipus d’etiquetes intel·ligents desenvolupats i les proves pilot en empreses; les aliances amb potencials clients i múltiples reconeixements, etcètera. Tots aquests factors fan que l’empresa encari un futur molt prometedor i que ColorSensing sigui mereixedor del premi Senén Vilaró 2022.