La Fundació Bosch i Gimpera commemora el seu 40è aniversari com a motor de la transferència de coneixement i innovació de la UB

El dilluns 16 d’octubre, la Fundació Bosch i Gimpera (FBG) va commemorar el seu quarantè aniversari com a centre de transferència de coneixement i innovació de la Universitat de Barcelona, en un acte al Paranimf de l’Edifici Històric.

L’FBG és una oficina de transferència pionera en el sistema universitari de l’Estat espanyol. Des de la seva creació, l’any 1983, ha estat un referent en la col·laboració entre el món acadèmic, les empreses i les institucions públiques, amb la promoció de la transferència de coneixement i la innovació com a vehicles per al desenvolupament econòmic i social.
​​​​​​​
Durant l’acte, el rector de la UB, Joan Guàrdia, va destacar que l’FBG és «un eix fonamental» de la història de la Universitat i «la millor plataforma per afrontar els reptes i objectius de futur». «Si no tinguéssim la Fundació Bosch i Gimpera, l’hauríem d’inventar amb caràcter d’urgència», va manifestar.

Així mateix, Guàrdia va remarcar la importància de transferir els coneixements que es generen a la Universitat. «El canvi cultural ja no té marxa enrere i tots els investigadors saben que cal transferir. Ara és impossible que cap departament de la Universitat de Barcelona no contempli la transferència i l’aplicabilitat de la recerca».

D’altra banda, M. Teresa Plo, gerenta de l’FBG, va fer un repàs dels quaranta anys d’història de l’organització i va subratllar els canvis més significatius que van permetre que evolucionés i es consolidés com «un referent en la col·laboració entre la Universitat i la comunitat empresarial».

Plo també va voler agrair a tothom qui ha passat per la Fundació el seu «compromís, la seva professionalització i la seva implicació per buscar solucions a situacions que semblaven impossibles». I va encoratjar l’equip actual perquè continuï desenvolupant «la important tasca de fer arribar a la societat el coneixement que es genera en el si de la Universitat».

Per la seva banda, Joan Corominas, president del Consell Social de la UB, va ressaltar que «la Fundació Bosch i Gimpera ha obert camins perquè la recerca trobi aplicació pràctica a la societat». «La seva contribució ha impulsat noves empreses innovadores i ha posat en valor el coneixement generat a la Universitat —va declarar—. Celebrem aquests quaranta anys d’èxits com la voluntat de continuar liderant en recerca i innovació. Mirem enrere amb gratitud, i mirem endavant amb la convicció i resolució del nostre servei al país».

L’acte també va incloure una taula rodona que va permetre projectar una mirada cap al futur i reflexionar sobre els reptes i les oportunitats que hauran d’encarar la transferència i la innovació de la Universitat en els pròxims anys.

A la taula rodona hi van participar la vicerectora i catedràtica de la Facultat de Química Mercè Segarra, el catedràtic de la Facultat de Biologia i cofundador de Bluephage Anicet Blanch i la professora titular de la Facultat d’Educació Verónica Violant.

40 anys impulsant la transferència de la UB

La Fundació Bosch i Gimpera treballa per transferir a la societat els resultats de la recerca generats a la Universitat, ja sigui mitjançant la recerca per contracte, la creació d’empreses derivades (spin-offs) o la comercialització de tecnologies, materials i llicències. El seu compromís amb la promoció de la recerca i la transferència de tecnologia ha contribuït significativament al desenvolupament socioeconòmic del territori.

En el marc del seu quarantè aniversari, l’FBG reafirma el seu compromís de continuar impulsant la col·laboració interdisciplinària i la transferència de coneixement, buscant construir un futur en què la innovació i la recerca continuïn sent motors clau per al progrés social i econòmic.