La 5a edició del laboratori d’innovació social sobre el Bon Govern i Regulació de la UB avalua les polítiques públiques i la qualitat normativa

La Universitat de Barcelona (UB) va celebrar a finals del 2022 la 5a edició del Living Lab del Bon govern i regulació. El tema de la jornada va ser l’Experimentació en l’àmbit regulador i el paper dels sandboxes –un terme que designa un entorn de proves per noves regulacions i la seva implicació en nous models de negoci supervisats per les institucions reguladores– en el marc de l’avaluació de polítiques públiques i qualitat normativa en l’àmbit local.

L’objectiu del Living Lab és donar resposta a reptes socials, provinents tant de l’entorn privat com públic, mitjançant solucions innovadores i de manera col·laborativa, comptant amb la participació d’empreses i institucions, clients i usuaris, experts acadèmics i policy makers.

La 5a edició del Living Lab del Bon govern i regulació, coordinat per l’equip del Prof. Juli Ponce, Catedràtic de Dret Administratiu de la UB, va tractar en un primer bloc la innovació en la regulació d’àmbit estatal mitjançant els sandboxes reguladors, mostrant exemples d’experiències ja implementades i promogudes des de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) en el sector financer-tecnològic, en el sector energètic i en el de la mobilitat urbana.

La jornada de Living Lab va dedicar específicament un bloc a l’experimentació reguladora i el paper dels sandboxes en l’àmbit local. Es va fer referència a la possibilitat de derogar normes temporalment, com a element d’experimentació en el camp de la regulació, i es va suggerir la necessitat de comptar amb un marc normatiu general sobre experimentació reguladora.

La jornada va comptar amb la ponència destacada, a càrrec del Prof. Juan Luís Jiménez, del Departament d’Anàlisi Econòmica Aplicada de la Universitat de Las Palmas de Gran Canària, que en la seva interessant intervenció, va defensar la necessitat d’avaluar les polítiques públiques i la manera de fer-ho aplicant metodologies empíriques d’avaluació, la qual cosa permetria identificar i aprendre de l’experiència d’algunes polítiques públiques considerades poc efectives, ja que no n’havien aconseguit el propòsit.

Les conclusions d’aquesta jornada donaran lloc a la publicació del 4t Anuari sobre Bon Govern i Regulació, que veurà la llum aquest 2023 gràcies al suport de la Fundación Democracia y Gobierno Local i la Federació de Municipis de Catalunya.

Un model líquid per a una societat líquida

El Living Lab UB es planteja com un instrument experimental de persones i recursos multidisciplinaris que s’activen en funció de cada repte concret i que prenen diverses formes. És, doncs, un model líquid per a una societat líquida. Els prop de 6.000 investigadors i investigadores de la UB de diferents camps del coneixement, el prestigi i la reputació de la institució acadèmica i l’experiència relacional en projectes d’innovació de la Fundació Bosch i Gimpera fan que la Universitat de Barcelona sigui un entorn immillorable on es pugui desenvolupar aquest tipus de projectes.

En projectes tant de l’entorn públic com privat, la metodologia del Living Lab UB permet definir solucions innovadores centrades en els usuaris, validar nous productes o serveis en desenvolupament, alhora que es forma, consciencia i empodera als potencials clients promovent el canvi d’hàbits necessari per a l’èxit del projecte.

Per això, el Living Lab UB es constitueix com una eina clau per abordar la transferència de coneixement, especialment en les disciplines de les humanitats i les ciències socials relacionades amb el comportament de les persones.