Josep Antoni Muñoz: “El canvi climàtic condicionarà l’evolució geològica dels Pirineus”

El professor de Geologia Josep Antoni Muñoz alerta que, possiblement, en milions d’anys no existiran ni la serralada dels Pirineus ni l’espècie humana. El catedràtic del Departament de Dinàmica de la Terra i de l’Oceà de la Facultat de Ciències de la Terra de la UB impulsa amb altres agents un museu obert als Pirineus per tal de divulgar i conservar, a través d’una experiència virtual, la història geològica d’aquesta serralada. Turisme i coneixement al servei de la societat per apostar per un desenvolupament territorial més sostenible i respectuós.

Esteu fent un projecte per crear un museu obert als Pirineus amb realitat augmentada

Per als científics la divulgació és un repte, però per als geòlegs és un repte majúscul. En geologia la unitat de temps és un milió d’anys, i per tant és difícil de copsar l’evolució. Als Pirineus hem seleccionat diversos punts estratègics on tenim un paisatge geològic que podem interpretar. A través de la realitat virtual podem reconstruir l’evolució d’aquest paisatge: com s’ha format una muntanya, com s’ha creat una conca sedimentària o com s’han format els fòssils que observem a les roques dels Pirineus.

Què poden aportar la realitat augmentada, la tecnologia multimèdia… a aquest projecte?

La tecnologia ens permetrà viatjar en el temps geològic dels Pirineus de manera condensada. Visualment, la projecció passarà molt de pressa, perquè estem parlant de milions d’anys. Per tant, el visitant, a través de les seves ulleres virtuals, veurà com s’aixeca una muntanya al seu costat i com al cap de pocs segons passa una riuada que l’enfonsa. O de sobte veurà un dinosaure que al cap de pocs minuts s’extingirà.

Per què als Pirineus? Geològicament parlant, què tenen d’especial?

Els Pirineus són una serralada de petites dimensions on tot està a l’abast. Són un laboratori natural amb un registre geològic molt interessant, un lloc estudiat per milers d’investigadors, d’empreses, d’universitats… Els Pirineus són un petit museu estàtic amb un accés molt fàcil.

A través de la geologia podem analitzar qüestions com el cicle climàtic, les seves conseqüències sobre la biologia o els canvis en el paisatge, oi?

Com que tenim aquesta escala temporal tant gran, podem observar canvis climàtics recurrents, que han provocat extincions faunístiques… Hi ha una relació molt estreta entre el clima i l’evolució de la superfície terrestre, i per tant de les serralades. Fenòmens meteorològics com el vent o les precipitacions tenen un impacte molt important sobre el relleu.

L’impacte de l’emergència climàtica actual també es podrà observar geològicament en milions d’anys?

En geologia podem mirar al passat, però també podem fer prediccions. El canvi climàtic condicionarà l’evolució geològica dels Pirineus, i segurament la serralada deixarà d’existir. Quan un geòleg estudiï els Pirineus d’aquí a milions d’anys –si és que encara existeix l’espècie humana, que ho dubto– podrà observar l’impacte del canvi climàtic actual. Si anem cap a un període més àrid, amb tempestes fortes ocasionals, que facin augmentar el nivell del mar, etcètera, segur que el paisatge canviarà.

De fet, a través de la realitat virtual, es poden incloure escenaris de futur també

En un inici volem reconstruir el passat per després fer una previsió del que pot passar en un futur.

Aquest museu el fareu teixint sinergies amb el geoparc Orígens, oi?

El geoparc Orígens és un territori a la zona del Pallars i la Noguera que forma part de la Xarxa Mundial de Geoparcs de la UNESCO des del 2018. Dins el consorci que el gestiona aquest projecte també hi ha l’empresa Digivision, que està especialitzada en simulacions, audiovisuals i projectes multimèdia. De fet, és la mateixa productora que va fer la sèrie documental Ingeniería romana per a Televisió Espanyola. I també hi ha l’Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont (ICP).

El geoturisme pot ser una solució a l’hora d’apostar per un turisme més sostenible?

Totalment. És un turisme més respectuós amb l’entorn, relacionat amb el coneixement del territori. El model de turisme actual està basat en els esports d’aventura, però n’hem d’impulsar un altre que sigui més sostenible i respectuós. Només si som capaços de conèixer el nostre entorn i el nostre paisatge, la nostra història, serem capaços de valorar-los i de preservar-los.

Més sobre Josep A Muñoz

El millor invent de la història

La roda, perquè ens va permetre desplaçar-nos

Què li agradaria veure en un futur?

L’evolució geològica futura dels Pirineus

Un avenç del futur que li faci por

La intel·ligència artificial

Un referent

Darwin

L’FBG és…

La Fundació Bosch i Gimpera m’ha permès transferir tot el meu coneixement al món de la indústria i a la societat. Sense aquesta entitat la meva recerca no hauria tingut tant d’impacte.