Jordi Vitrià: «Potser en un futur els bancs de dades seran més importants que els de diners»

En aquests darrers anys l’anàlisi de dades s’ha convertit en un element clau que està cridat a canviar el món tal i com el coneixem fins ara. Jordi Vitrià, professor de la Facultat de Matemàtiques i Informàtica de la Universitat de Barcelona, és el director del Data Science@UB, un grup distingit amb el segell TECNIO, que la Generalitat de Catalunya atorga a les entitats en què es troba la tecnologia més innovadora.

Podríem viure en un món sense matemàtiques?
No, les matemàtiques estan presents des de les coses més simples fins a les més complexes. Són un dels llenguatges que tenim per entendre el món, i estan darrere d’altres ciències com la física, la informàtica, l’enginyeria… Sense matemàtiques no tindríem telèfon mòbil ni cotxe.

Què és el Big Data?
L’origen del Big Data està en la digitalització. Ara es pot digitalitzar gairebé tot, tot i que no fa pas tant de temps les fotografies es guardaven només en negatius. Ara les tenim digitalitzades, igual que el nostre llistat d’amics, les nostres xarxes i contactes de feina, els nostres gustos… El Big Data és el fenomen que sorgeix d’aquesta digitalització i que permet fer previsions a partir del desenvolupament de diferents models. Nosaltres com a grup de recerca desenvolupem algoritmes que puguin preveure situacions en àmbits com ara la medicina, Internet o molts altres. És una tecnologia molt horitzontal, i molts aspectes són més predictibles del que ens pensàvem, com per exemple alguns aspectes del comportament de les persones.

Ara mateix, l’anàlisi de dades ens serveix per preveure coses amb més seguretat que abans, com la meteorologia o l’índex de contaminació atmosfèrica, ens permet classificar i reconèixer imatges a partir de la visió per computadora, i també avançar-nos als gustos de les persones a través dels recomanadors.

Quin pes tindrà en el futur?
En el futur entraran en joc la percepció i els sistemes de decisió automàtica. Decisions en el marc de processos simples que avui pren una persona, com la concessió d’un préstec o l’accés a un determinat ajut, en un futur les prendrà una màquina, que tindrà la capacitat de preveure si la persona és l’adequada a partir de les seves dades.

El Big Data també està molt relacionat amb els cotxes autònoms, que revolucionaran la vida de la ciutat en menys de vint anys. La gent ja no tindrà cotxe propi, sinó que el cotxe et vindrà a recollir, et durà fins a la teva destinació i després se n’anirà a aparcar, amb la qual cosa es reduirà la contaminació a les ciutats. Alhora, se salvaran moltes vides, i a mesura que vagi passant el temps l’experiència anirà transformant i fent desaparèixer les reserves i la cautela que la gent té actualment sobre aquesta qüestió.

Quins reptes socials se’ns plantegen en aquest context?
Molts. Els canvis de la societat faran que les lleis hagin de canviar. La gent voldrà saber qui maneja les seves dades i per què s’utilitzen. El que no és sostenible és que l’empresa que té les dades sigui la mateixa que les explota. Segurament apareixerà la figura del banc de dades. Encara no sé quin tipus d’institució serà: si pública, privada, privada sense ànim de lucre… però potser en un futur seran més importants els bancs de dades que els de diners. Imagineu-vos que el vostre mecànic dóna les dades del vostre cotxe a la vostra asseguradora: us podria apujar el preu de l’assegurança mirant la velocitat a la qual conduïu, tenint en compte com agafeu les corbes… Parlem de dades molt sucoses. La gent voldrà triar per a quines coses vol deixar les seves dades perquè no se’n faci un mal ús. Per això, algú s’haurà d’interposar entre les dades de les persones i les empreses que les exploten, i naixerà així un nou sector.

Què suposa el segell TECNIO per al grup de recerca Data Science?
Gràcies al segell TECNIO tenim més visibilitat i una estructura més presentable davant una empresa. El segell ens ha permès comptar amb més personal, i això es tradueix en més productivitat. La figura del promotor, per exemple, és molt important i ens ajuda moltíssim, perquè es dedica només a contactar amb empreses, i això abans ho havíem de fer nosaltres.

Més sobre Jordi Vitrià

El millor invent de la història: El llapis, perquè és l’eina més potent per ajudar-te a pensar.
L’invent que li agradaria veure en el futur: El Dr. McCoy de Star Trek tenia un aparell mèdic que feia de tot. M’agradaria que moltes proves mèdiques es poguessin comprimir en un aparell similar.
L’invent del futur que més por li fa: Que la intel·ligència artificial es pugui aplicar al món de les armes per crear armes autònomes.
L’FBG és… un punt de contacte entre la Universitat de Barcelona i les empreses que té una visió molt precisa del que s’està fent a la UB i que treballa per posar en contacte diferents grups de recerca per tal que es puguin ajudar entre ells.