Javier Iglesias «La nostra llum intel·ligent fa que els espais interiors siguin més saludables per a les persones»

Javier Iglesias és des del gener el nou CEO d’Enlighting Technologies (ET), una spin-off de la Universitat de Barcelona que treballa per aconseguir una il·luminació energèticament eficient i pensant en el benestar de les persones. L’empresa acaba de tancar una ampliació de capital de 450.000 euros que li permetrà fer créixer el projecte.

Què fa Enlighting Technologies?

Passem fins a un 90% del temps en espais interiors i sota llum artificial, des que ens llevem fins que ens n’anem a dormir; un tipus de llum artificial fixa, passiva i poc saludable per a les activitats humanes. Gràcies a la il·luminació LED, durant els darrers anys hem guanyat en eficiència energètica. Llavors, per què no guanyar en qualitat de llum a través d’una il·luminació LED intel·ligent que millori l’experiència de les persones?

La proposta d’Enlighting Technologies és crear una il·luminació intel·ligent que pensi en les persones. Una llum de qualitat que segueixi els cicles circadians del sol: que al matí et desperti i sigui un energitzant, que durant el dia et mantingui actiu i que al vespre et vagi relaxant. L’actual proposta de qualitat de llum es fa a través dels leds; a Enlighting Technologies, però, aconseguim millors resultats a través del nostre algoritme intel·ligent.

Quin és el seu producte?

Hem desenvolupat un software que dota d’intel·ligència la lluminària. Pot usar-se amb qualsevol llum o lluminària amb quatre canals o més. El software s’integra en el microcontrolador per prendre el control de cada canal de manera independent, i està adaptat a l’últim estàndard de colorimetria. A més, el temps de reacció és inferior a un segon. D’aquesta manera podrem oferir la millor solució possible al consumidor.

A qui van dirigits aquests productes?

El software d’Enlighting Technologies és la millor eina per poder oferir una il·luminació centrada en les persones, ja que busca estimular el procés biològic de la regulació hormonal o simular la manca de radiació solar que afavoreix de manera activa aquest procés natural.

Les àrees d’aplicació per a una il·luminació biodinàmica són molt diverses, i abasten des de l’ús domèstic fins a l’aplicació en oficines o residències de gent gran.

D’altra banda, el programari també permet disposar d’una il·luminació d’accent d’alt valor afegit, cosa que estem percebent com molt interessant per a sectors com el del retail, la cosmètica i la bellesa, entre d’altres. A través de la llum d’accent de qualitat podem augmentar els contrastos i afavorir una major percepció dels productes, generar més atenció per part del client, crear un entorn més suggerent, etc. Per exemple, podem accentuar els colors dels teixits d’una botiga de moda depenent de les estacions de l’any. O podem crear aparadors que tinguin vida i convidin els vianants a aturar-s’hi i a comprar el que els crida l’atenció.

En quin moment es troba la spin-off?

Fa uns mesos, Be Able Innvierte Kets Fund, el fons de transferència de tecnologia que va constituir Enlighting el 2017, va invertir-hi 450.000 euros. Ja estaven participant en l’empresa i ara han decidit injectar-hi més capital per fer créixer el projecte. La veritat és que estem molt contents amb ells, ens estan ajudant molt en totes les decisions que prenem. L’objectiu de l’empresa continua sent el mateix: començar a treballar amb empreses industrials, comercialitzar la nostra tecnologia i, al mateix temps, continuar treballant en R+D+ I. Primer volem centrar-nos en el mercat espanyol, perquè la resposta que se’ns està donant és molt positiva.

Com està sent l’experiència de treballar en una empresa sortida de la universitat?

Hem tingut les oficines de l’empresa a les instal·lacions de la universitat, i la veritat és que és una sort tenir darrere la Universitat de Barcelona i el coneixement i el bagatge de la seva gent. Animo la gent a acostar-se més a la universitat, perquè per a mi era una cosa totalment desconeguda i m’he endut una grata sorpresa.

Més sobre Javier Iglesias

El millor invent de la història: La bombeta
Un personatge històric: Nelson Mandela
Un personatge històric que li faci venir calfreds: Vlad Tepes
L’FBG és…: la veritat és que encara no hi he tingut gaire relació, però estic content del que n’estic rebent, ja que ens han introduït a diferents contactes del sector.