Investigadors de la UB i l’IDIBELL busquen 25.000€ per a dissenyar teràpies contra les GRINpaties

Els trastorns relacionats amb mutacions dels gens GRIN, les anomenades GRINpaties, són una malaltia neuropediàtrica ultraminoritària, amb tan sols 500 casos diagnosticats arreu del món. Aquesta malaltia genètica altera el correcte desenvolupament del cervell i causa greus problemes, com ara discapacitat intel·lectual, alteracions de l’activitat motora i de la conducta social, trastorns digestius i epilèpsia. Un equip d’investigadors liderats per Xavier Altafaj, de l’Institut d’Investigacions Biomèdiques de Bellvitge (IDIBELL), i David Soto del Cerro, professor de la Facultat de Medicina de la UB, ha desenvolupat un projecte per estudiar l’abast funcional d’aquest tipus de trastorns i dissenyar teràpies personalitzades. Aquesta estratègia terapèutica, en la qual també participa l’equip de la investigadora Àngels García Cazorla, de l’Hospital de Sant Joan de Déu, i la Dra. Mireia Olivella, de la Universitat Pompeu Fabra, ha servit per tractar amb èxit una pacient, que ha millorat notablement la seva capacitat motora i comunicativa.

Amb l’objectiu de traslladar aquesta estratègia exitosa a trenta pacients, d’Espanya i deu altres països europeus, els investigadors han iniciat una campanya de micromecenatge a la plataforma Precipita de FECyT. La campanya de captació de fons es mantindrà activa fins al 23 de juny del 2019 per tal de recaptar un finançament òptim de 25.000 euros. “Aquest finançament permetrà entendre les alteracions moleculars derivades de les mutacions que provoquen la malaltia, aportar un diagnòstic molecular i funcional i avaluar diverses estratègies terapèutiques per a la seva posterior translació a la pràctica clínica”, explica David Soto del Cerro, que també forma part de l’Institut de Neurociències de la UB.

Estudiar cada mutació de manera individual

La recerca desenvolupada per aquests investigadors i per altres grups de recerca ha demostrat que les mutacions dels gens GRIN provoquen un canvi de la funcionalitat dels receptors NMDA. En determinats casos les mutacions provoquen una menor funció, mentre que en altres canvis la funció es veu exacerbada. Ambdues situacions provoquen un desequilibri en la transmissió sinàptica de les neurones i per tant afecten el desenvolupament del cervell i el seu correcte funcionament.

La causa genètica i les manifestacions clíniques de les GRINpaties són variables. Així, tot i que en determinats casos les alteracions són lleus, la gran majoria d’infants amb GRINpatia presenten una discapacitat intel·lectual molt severa i una hipotonia (reducció del to muscular) molt greu. Aquesta variabilitat fa que calgui estudiar cadascuna de les mutacions de manera individualitzada, per poder diagnosticar el trastorn concret de cada pacient i dissenyar així un tractament personalitzat. “Quan parlem de medicina personalitzada parlem d’entendre les conseqüències de la mutació, per així poder administrar un tractament que normalitzi la funció dels receptors NMDA”, explica Xavier Altafaj.

Millorar les condicions de vida de trenta pacients europeus

Aquesta estratègia terapèutica ha tingut els primers resultats positius en un estudi pilot en el qual els investigadors han demostrat el benefici d’una teràpia personalitzada amb un aminoàcid lliure d’efectes secundaris. Després del tractament els investigadors van observar una millora significativa tant en les habilitats comunicatives com en l’activitat motora de la pacient amb GRINpatia.

Davant aquests resultats, trenta famílies han sol·licitat l’anàlisi de les mutacions dels seus fills, l’anomenat diagnòstic molecular funcional, que els permetria identificar l’impacte de les seves mutacions. La identificació de la mutació i dels seus efectes possibilitaria el disseny de teràpies personalitzades per millorar els símptomes i les condicions de vida dels pacients i de les seves famílies, que pateixen la severitat d’aquesta patologia i també el desemparament clínic i terapèutic, pel fet que es tracta d’una malaltia minoritària i poc estudiada.

L’objectiu d’aquesta campanya és poder oferir a les persones afectades per aquest tipus de malalties estudis personalitzats dins el marc del servei nacional de salut i sense un cost extra per als pacients. “Actualment disposem de la metodologia i dels coneixements necessaris per categoritzar les conseqüències de cada tipus de mutació, però necessitem recursos per estudiar cada cas concret i avaluar els tractaments personalitzats. Les donacions d’aquesta iniciativa de micromecenatge seran utilitzades, íntegrament, per contractar personal de suport a la investigació que durà a terme l’avaluació funcional de les mutacions dels gens GRIN”, explica David Soto.

Un algoritme predictiu per accelerar el diagnòstic

A més, aquest estudi contribuirà a un objectiu a més llarg termini: la creació d’un algoritme predictiu que permeti anticipar les conseqüències funcionals de les mutacions que s’identifiquin en el futur. “Aquest algoritme podria accelerar el diagnòstic molecular i l’inici d’un tractament personalitzat dels pacients amb mutacions dels gens GRIN, amb què s’atenuarien de manera significativa les conseqüències negatives de la seva disfunció”, conclou Xavier Altafaj.

Enllaç a la campanya