Investigadors de la Facultat de Física de la UB desenvolupen un microscopi digital de la mida d’un xip

Els investigadors Anna Vilà i Ángel Diéguez, professors de la Facultat de Física de la UB, lideren un projecte per desenvolupar un microscopi digital d’alta resolució de la mida d’un xip. Es tracta d’una tecnologia ultracompacta basada en una matriu de LEDs, que no fa servir lents i que només té elements electrònics. Aquest disseny innovador i pioner permet aconseguir un producte de dimensions excepcionalment reduïdes que faciliten la col·locació del microscopi en llocs de difícil accés.

Gràcies a aquesta mida diminuta, el dispositiu es pot traslladar fins al punt d’observació i per tant permet una monitorització contínua i a temps real. A més, també es podria moure fàcilment al llarg de la mostra per proporcionar una imatge més completa i una estadística més fiable del objecte d’observació. Aquestes propietats úniques poden tenir utilitat en diferents sectors econòmics, en tasques com ara la visualització de processos de fermentació, la monitorització de cultius, el control de l’asèpsia de material quirúrgic o el mesurament de la contaminació.

El fet que el microscopi estigui fet només de components electrònics fa que sigui molt senzill d’utilitzar, ja que no s’ha d’alinear ni enfocar. A més, també possibilita que tingui menys pes i un cost més baix que un instrument tradicional amb lents, ocupa menys espai i permet una llargada mínima, perquè obvia la distància d’enfocament. També és molt més robust, perquè evita elements mecànics, que podrien desajustar-se i malmetre el dispositiu.

El funcionament del nou microscopi ja s’ha demostrat al laboratori, tot i que encara cal finalitzar el disseny del suport físic del dispositiu complet. Amb l’objectiu de valoritzar el producte i de completar el desenvolupament del maquinari i del programari necessaris per posar a punt la nova tecnologia, la Fundació Bosch i Gimpera ha atorgat 25.000 euros a aquest projecte en el marc de la convocatòria d’ajuts Fons per a l’Impuls de la Innovació (F2I).