Investigadors de la UB reben un ajut AGAUR-Producte per desenvolupar un innovador fàrmac dual contra el dolor crònic

La Universitat de Barcelona, a través de la seva oficina de transferència de tecnologia i innovació, la Fundació Bosch i Gimpera, ha rebut de l’AGAUR un ajut Producte de més de 90.000 euros per a un projecte vinculat al desenvolupament d’un fàrmac contra el dolor crònic, basat en una aproximació innovadora que regula simultàniament dues dianes terapèutiques implicades en el dolor. La recerca és liderada pel professor Santiago Vázquez i la Dra. Eugènia Pujol, de la Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació de la UB i de l’Institut de Biomedicina de la UB (IBUB).

El dolor crònic és un greu problema de salut que afecta el 20% de la població adulta dels països desenvolupats, i és una de les principals causes de discapacitat. Les teràpies actuals, basades en la modulació d’una sola diana terapèutica, només són efectives per a la meitat dels pacients, i sovint se n’ha de limitar la dosi a causa dels efectes secundaris que provoquen.

En el marc d’un projecte de recerca dirigit a desenvolupar nous analgèsics, els investigadors de la UB han dissenyat una sèrie de molècules que interactuen amb dues dianes terapèutiques relacionades amb les vies biològiques del dolor. Un d’aquests compostos duals, administrat mitjançant injecció subcutània, ha mostrat un potent efecte analgèsic en ratolins i rates en dos models animals de dolor crònic (dolor postoperatori i dolor provocat per artritis reumatoide). El pas següent, i l’objectiu d’aquest ajut, és avaluar el comportament farmacocinètic i farmacodinàmic del fàrmac administrat per via oral.

El projecte, amb número d’expedient 2021 PROD 00181, ha rebut un ajut de l’AGAUR dins la modalitat “Ajuts Producte per a projectes innovadors amb potencial d’incorporació al sector productiu”.