Investigadors de la UB reben un ajut AGAUR-Producte per a un projecte de nova vacuna contra l’hepatitis A més econòmica i ràpida de produir

La Universitat de Barcelona, a través de la seva oficina de transferència de tecnologia i innovació, la Fundació Bosch i Gimpera, ha rebut de l’AGAUR un ajut Producte de més de 99.000 euros per a un projecte vinculat al disseny d’una nova vacuna contra l’hepatitis A liderat per Rosa Maria Pintó, catedràtica del Departament de Genètica, Microbiologia i Estadística de la Facultat de Biologia de la Universitat de Barcelona.

Tot i que ja hi ha vacunes efectives contra aquest virus, encara provoca un milió i  mig de casos i uns set mil morts anuals arreu del món. Un dels obstacles per a l’ús d’aquestes vacunes, que es basen en virus inactivats, és que produir-les és molt costós i requereix molt de temps, fet que provoca freqüents ruptures d’estoc, en situacions de brots, i n’impedeix una administració universal.

Per aconseguir una vacuna amb virus inactivats que sigui més assequible, els investigadors de la UB han seleccionat una variant del virus de replicació ràpida, cosa que permet reduir el temps de producció de la vacuna i, per tant, reduir-ne el cost. Es vol aconseguir una producció de la vacuna que sigui econòmicament assequible i ambientalment sostenible.

Els primers estudis en ratolins han demostrat que les partícules d’aquesta soca de creixement ràpid són capaces d’induir nivells de protecció contra la infecció i la malaltia similars als de les vacunes actuals. Ara, amb el nou ajut, l’objectiu és portar a terme un estudi preclínic en un nou model de ratolins per estudiar i validar l’eficàcia de la protecció de la vacuna candidata.

El projecte, amb número d’expedient 2021 PROD 00178, ha rebut un ajut de l’AGAUR dins la modalitat “Ajuts Producte per a projectes innovadors amb potencial d’incorporació al sector productiu”.