Investigadors de la UB reben un ajut AGAUR-Llavor per dissenyar un nou fàrmac contra dues dianes terapèutiques de la malaltia d’Alzheimer

La Universitat de Barcelona, a través de la seva oficina de transferència de tecnologia i innovació, la Fundació Bosch i Gimpera, ha obtingut de l’AGAUR un ajut per valor de 20.000 euros per a un projecte del Dr. Diego Muñoz-Torrero, catedràtic del Departament de Farmacologia, Toxicologia i Química Terapèutica de la Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació de la UB. Aquest projecte té com a objectiu dissenyar una nova classe de compostos amb un efecte combinat sobre dues dianes terapèutiques clau en les primeres fases de la malaltia d’Alzheimer, i també hi participen Noemí Martínez, doctoranda en el grup del Dr. Muñoz-Torrero, i el Dr. Santiago Vázquez, catedràtic del mateix departament.

Actualment encara no disposem de fàrmacs per poder curar o frenar el desenvolupament d’aquest trastorn neurodegeneratiu, caracteritzat pel deteriorament cognitiu i la demència, que s’ha convertit en la principal causa de discapacitat entre la gent gran i en una de les principals causes de mortalitat.

Només s’han aprovat quatre medicaments contra l’Alzheimer, que tenen efectes temporals limitats, i la majoria dels fàrmacs candidats no han aconseguit superar els assaigs clínics. Una de les possibles causes d’aquest fracàs és que es tractava de fàrmacs dissenyats per atacar una sola diana biològica, mentre que l’Alzheimer sembla que és el resultat d’una xarxa complexa on hi ha més d’una molècula i d’una via bioquímica que hi tenen un paper clau.

En aquest context, els investigadors proposen un nou enfocament per fer front a la malaltia. Es tracta d’una nova classe de molècules de mida petita que ataquen de manera combinada dues dianes moleculars −fins ara inexplorades− que tenen un paper clau en mecanismes crucials en les primeres fases de l’Alzheimer: la neuroinflamació i la neurotoxicitat induïda pel pèptid ß-amiloide.

Els efectes combinats contra dues dianes terapèutiques persegueixen obtenir un major impacte contra la xarxa patològica de l’Alzheimer i, per tant, un tractament més eficaç, que aconsegueixi aturar o alentir el progrés de neurodegeneració. Ara, amb aquest ajut, l’objectiu del projecte és ampliar la família de molècules i identificar un candidat adequat per portar a terme una prova de concepte in vivo.

El projecte, amb número d’expedient 2021 LLAV 00082, ha rebut un ajut Indústria del Coneixement en la modalitat “Ajuts Llavor per a projectes innovadors amb potencial d’incorporació al sector productiu”.