Investigadors de la UB reben un ajut AGAUR-Llavor per dissenyar nous compostos per combatre la resistència als tractaments de càncer colorectal

La Universitat de Barcelona, a través de la seva oficina de transferència de tecnologia i innovació, la Fundació Bosch i Gimpera, ha obtingut de l’AGAUR un ajut per valor de 20.000 euros per a un projecte liderat per la Dra. Sonia Forcales, del Departament de Patologia i Terapèutica Experimental de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la UB. Aquest projecte, vinculat al disseny de nous compostos, té com a objectiu evitar la resistència als tractaments amb quimioteràpia contra el càncer colorectal.

Aquest tipus de càncer és el tercer més comú, i representa el 10% dels casos de càncer al món. De fet, durant l’any 2020 més de 900.000 mil persones van morir a causa d’aquesta malaltia. Davant aquest repte clínic, la quimioteràpia és el tractament de referència, però al voltant del 50% dels pacients desenvolupen resistències a aquests fàrmacs.

En aquest context, el projecte de la UB pretén identificar compostos que bloquegin una proteïna implicada en la reparació de l’ADN, ja que han comprovat que té un rol clau en com les cèl·lules responen a la quimioteràpia. Amb aquest objectiu, els investigadors van analitzar in silico −és a dir, mitjançant simulacions computacionals− diferents bancs de molècules per detectar compostos amb el potencial de bloquejar aquesta proteïna.

En el marc d’aquest nou projecte, la Dra. Cristina Moreta realitzarà diferents experiments de prova de concepte in vitro i in vivo per confirmar si la combinació dels compostos identificats in silico aconsegueix, juntament amb la quimioteràpia, millorar els efectes del tractament del càncer colorectal en estat avançat.

El projecte, amb número d’expedient 2021 LLAV 00085, ha rebut un ajut Indústria del Coneixement en la modalitat “Ajuts Llavor per a projectes innovadors amb potencial d’incorporació al sector productiu”.