Investigadors de la UB reben un ajut AGAUR-Llavor per dissenyar nous agents anticancerígens per a teràpies fotodinàmiques

La Universitat de Barcelona, a través de la seva oficina de transferència de tecnologia i innovació, la Fundació Bosch i Gimpera, ha obtingut de l’AGAUR un ajut per valor de 20.000 euros per a un projecte del Dr. Vicente Marchán, del Departament de Química Inorgànica i Orgànica de la Facultat de Química de la UB, vinculat al disseny de nous agents anticancerígens per a la seva utilització en teràpia fotodinàmica.

La teràpia fotodinàmica és una tècnica mèdica prometedora per tractar certs tipus de càncers que no es poden abordar amb enfocaments convencionals. Consisteix a eliminar els tumors activant mitjançant la llum uns compostos específics, anomenats fotosensibilitzadors, en presència d’oxigen. Es tracta d’un procés poc invasiu, que no interfereix amb altres tractaments i en el qual la toxicitat es limita només a les regions on els tres components emprats (llum, oxigen i fotosensibilitzadors) se superposen.

Tot i aquests avantatges, la teràpia fotodinàmica encara té algunes limitacions, com ara l’accés a tumors que es troben en llocs més profunds, a causa de la penetració limitada de la llum de longituds d’ona curtes i de la baixa concentració d’oxigen, la qual cosa limita l’eficàcia dels fotosensibilitzadors que actualment s’utilitzen amb finalitats clíniques. L’equip de recerca del Dr. Marchán ha dissenyat uns compostos que han demostrat ser molt eficients contra les cèl·lules cancerígenes després de l’activació amb llum vermella i de l’infrarroig proper, que és capaç de penetrar amb més profunditat en els teixits. A més, també ha obtingut molt bons resultats en condicions d’hipòxia, és a dir, quan la concentració d’oxigen és molt baixa.

Els principals objectius del projecte són dissenyar nous fotosensibilitzadors i avaluar-ne l’activitat anticancerígena en condicions d’hipòxia per demostrar-ne la utilitat per tractar tumors hipòxics profunds.

El projecte, amb número d’expedient 2021 LLAV 00083, ha rebut un ajut Indústria del Coneixement en la modalitat “Ajuts Llavor per a projectes innovadors amb potencial d’incorporació al sector productiu”.