Investigadors de la UB reben un ajut AGAUR-Llavor per desenvolupar una eina d’intel·ligència artificial per detectar nadons amb risc de retard en el neurodesenvolupament

La Universitat de Barcelona, a través de la seva oficina de transferència de tecnologia i innovació, la Fundació Bosch i Gimpera, ha rebut de l’AGAUR un ajut Llavor de 20.000 euros per avançar en el desenvolupament d’una eina que utilitza la intel·ligència artificial per detectar nadons amb problemes de neurodesenvolupament. El projecte és liderat pel Dr. Carles Escera, catedràtic de Neurociència Cognitiva del Departament de Psicologia Clínica i Psicobiologia i investigador de l’Institut de Neurociències de la UB i de l’Institut de Recerca Sant Joan de Déu, i també hi participa el Dr. Jose Valenzuela com a científic emprenedor.

Cada any neixen uns 375.000 nadons a Espanya, dels quals un 10% són petits per la seva edat gestacional i tenen un risc alt de patir un retard en el desenvolupament neurològic. Estudis recents han revelat que fins a un 40% dels nadons amb aquesta condició, coneguda com restricció del creixement fetal (FGR), patiran retards en el neurodesenvolupament, especialment en l’adquisició del llenguatge, que n’afectaran l’habilitat lectora i, per tant, el rendiment acadèmic.

En aquest projecte, els investigadors de la UB desenvolupen una solució per detectar aquest retard, que es basa en l’enregistrament no invasiu dels senyals del cervell del nadó en resposta a un so de la parla. Aquest electroencefalograma s’interpretarà mitjançant un algorisme d’intel·ligència artificial capaç de proporcionar un indicador qualitatiu del risc de retard en el neurodesenvolupament del nadó. A més, aquest algorisme s’entrena amb una base de dades a la qual els investigadors afegeixen cada nou cas analitzat per tal de millorar-ne la precisió.

Actualment no hi ha cap procediment mèdic o psicològic que inclogui la detecció i el seguiment precoç d’aquests infants, ni tampoc per prendre mesures preventives tan aviat com es pugui. Per tant, aquesta eina permetrà a les famílies i als professionals de la salut emprendre de seguida intervencions personalitzades per mitigar les deficiències del neurodesenvolupament.

El projecte, amb número d’expedient 2021 LLAV 00079, ha rebut un ajut Indústria del Coneixement en la modalitat “Ajuts Llavor per a projectes innovadors amb potencial d’incorporació al sector productiu”.