Investigadors de la UB reben un ajut AGAUR-Llavor per desenvolupar un prototip de refrigerador basat en el cautxú

La Universitat de Barcelona, a través de la seva oficina de transferència de tecnologia i innovació, la Fundació Bosch i Gimpera, ha rebut de l’AGAUR un ajut Llavor de 20.000 euros per a un projecte liderat pel Dr. Eduard Vives, catedràtic del Departament de Física de la Matèria Condensada de la Facultat de Física de la UB. Els refrigeradors actuals fan servir gasos fluorats, un tipus de gasos que contribueixen a l’efecte hivernacle causant del canvi climàtic, i aquest projecte tracta de desenvolupar un prototip de dispositiu que aprofita les propietats refrigerants del cautxú. El projecte es durà a terme conjuntament amb el Dr. Enric Stern, que n’és el científic emprenedor.

El cautxú és un material amb excel·lents propietats elastocalòriques, és a dir, que pot absorbir i alliberar calor quan es tensa mecànicament. Un dels avantatges d’aquest tipus de material respecte a altres alternatives amb propietats refrigerants basades en efectes electrocalòrics o magnetocalòrics és que per aconseguir aquesta mateixa refrigeració és més fàcil aplicar una força mecànica que aplicar un camp elèctric o magnètic.

A més, el cautxú és un material que pot produir-se en qualsevol geometria, de manera que es pot modificar per millorar-ne la mecànica i les propietats tèrmiques. Els investigadors aprofitaran aquestes característiques particulars per dissenyar un intercanviador de calor que pugui oferir una solució innovadora per a una refrigeració més eficient, amb un cost reduït i sense l’emissió de gasos d’efecte hivernacle.

El projecte, amb número d’expedient 2021 LLAV 00080, ha rebut un ajut Indústria del Coneixement en la modalitat “Ajuts Llavor per a projectes innovadors amb potencial d’incorporació al sector productiu”.