Investigadors de la UB reben un ajut AGAUR-Llavor per desenvolupar un nou producte descontaminant de les aigües obtingut per impressió 3D

La Universitat de Barcelona, a través de la seva oficina de transferència de tecnologia i innovació, la Fundació Bosch i Gimpera, ha obtingut de l’AGAUR un ajut Llavor de 20.000 euros per desenvolupar un nou catalitzador descontaminant que es pot obtenir per impressió 3D i que és capaç d’eliminar de les aigües els colorants del tipus azo, un dels contaminants més freqüents. El projecte és liderat per la Dra. Núria Llorca-Isern, professora del Departament de Ciència de Materials i Química Física de la Facultat de Química de la UB.

L’activitat industrial humana ha donat lloc a una sèrie de nous contaminants, com ara microplàstics o compostos farmacèutics, que fan que les tecnologies emprades per eliminar-los es quedin cada vegada més obsoletes. Un grup d’aquests contaminants emergents són els colorants, i concretament els de tipus azo, que s’utilitzen en diferents indústries i a la vegada presenten una llarga durada en el medi natural.

L’equip del projecte ha desenvolupat un nou catalitzador basat en aliatges d’alta entropia en forma de pols capaç de descompondre aquests colorants més ràpidament i de manera més econòmica que els sistemes convencionals. Per una banda, a diferència d’alguns catalitzadors comercials que estan formats per metalls nobles, els d’aliatges d’alta entropia seleccionats en aquest projecte són solucions sòlides de diferents metalls que permeten assegurar un excel·lent procés de descomposició combinat a un cost menor. I, per altra banda, el fet que sigui una reacció catalitzada permet eliminar amb gran eficiència, durabilitat i velocitat els contaminants i substituir altres mètodes que es basen en l’absorció. A més, l’estructura tridimensional d’aquest catalitzador es pot produir mitjançant una impressora 3D, fet que també permet abaratir-ne els costos de fabricació.

El projecte, amb número d’expedient 2021 LLAV 00081, ha rebut un ajut Indústria del Coneixement en la modalitat “Ajuts Llavor per a projectes innovadors amb potencial d’incorporació al sector productiu”.