Investigadors de la UB reben un ajut AGAUR-Llavor per desenvolupar un bioestimulant natural que eviti l’abús de fitosanitaris en el cultiu de maduixes

La Universitat de Barcelona, a través de la seva oficina de transferència de tecnologia i innovació, la Fundació Bosch i Gimpera, ha rebut de l’AGAUR un ajut Llavor de 20.000 euros per desenvolupar un bioestimulant que millori el rendiment fisiològic de les maduixes, i permeti reduir així l’ús i l’abús dels tractaments fitosanitaris en el seu cultiu. La maduixa és una de les fruites que necessita més productes fitosanitaris, i això comporta el deteriorament dels sòls agrícoles i l’augment de la presència de residus químics en els aliments que es consumeixen. El projecte és liderat pel Dr. Sergi Munné, catedràtic del Departament de Biologia Evolutiva, Ecologia i Ciències Ambientals de la Facultat de Biologia de la UB, i també hi ha participat com a científica emprenedora la investigadora de la UB Alba Arabia.

Les conseqüències negatives dels pesticides han fet que les regulacions siguin cada vegada més estrictes per reduir-ne l’ús. Tot i així, fruites com les maduixes necessiten solucions eficients per mantenir la producció, ja que són especialment susceptibles a les altes temperatures i a l’augment de la humitat relativa, que contribueixen a una major infecció per patògens i, en particular, a la proliferació d’espècies de fongs.

Davant aquest repte, la majoria dels bioestimulants –és a dir, substàncies que estimulen els processos naturals de las plantes i en beneficien els processos fisiològics– s’han centrat en el tractament d’una patologia particular o d’una condició adversa concreta. En canvi, els investigadors de la UB desenvoluparan un producte que estimuli els canvis metabòlics en les plantes de maduixa per combatre tant l’estrès causat per organismes vius com el causat per altres factors, com ara la calor o el fred. Aquests efectes polivalents i l’origen natural del nou compost contribuiran a reduir l’ús abusiu de productes fitosanitaris.

En els pròxims mesos es provaran diferents formulacions del nou bioestimulant, se n’avaluaran els efectes sobre la producció de la planta i la qualitat del fruit final i s’estudiarà també quina és la millor estratègia per implantar-la en els camps. El projecte, amb número d’expedient 2021 LLAV 00007, ha rebut un ajut Indústria del Coneixement en la modalitat “Ajuts Llavor per a projectes innovadors amb potencial d’incorporació al sector productiu”.