Investigadors de la UB reben un ajut AGAUR-Llavor per desenvolupar un bioestimulant ecològic que permeti millorar la producció i la qualitat dels llegums

La Universitat de Barcelona, a través de la seva oficina de transferència de tecnologia  i innovació, la Fundació Bosch i Gimpera, ha rebut de l’AGAUR un ajut Llavor de 20.000 euros per a un projecte vinculat a la creació d’un nou producte per augmentar la producció i la qualitat nutricional dels llegums, compatible amb els requisits de l’agricultura ecològica. El projecte és liderat pel Dr. Sergi Munné, catedràtic del Departament de Biologia Evolutiva, Ecologia i Ciències Ambientals de la Facultat de Biologia de la UB, i també hi ha participat com a científica emprenedora la investigadora de la UB Núria F. Bermejo.

L’Organització de les Nacions Unides per a l’Agricultura i l’Alimentació i altres organitzacions internacionals han establert que la producció actual de carn com a font de proteïnes és insostenible en el context de canvi climàtic global, que amenaça la disponibilitat de recursos hídrics. Per fer front a aquest repte alimentari, el sector de l’agricultura necessita implementar estratègies que permetin augmentar la productivitat de cultius rics en proteïnes, com ara els llegums, i també millorar la qualitat proteica d’aquests productes.

En el marc d’aquest ajut Llavor, es pretén desenvolupar CAFPROM, un producte bioestimulant −és a dir, substàncies que estimulin els processos naturals de las plantes i en beneficiïn els processos fisiològics− que aporti una doble millora en els llegums: per una banda, en la productivitat de la planta, i per l’altra, en la seva qualitat nutricional, amb més proteïnes, ferro, vitamines antioxidants i altres nutrients.

Actualment ja hi ha bioestimulants potencialment aplicables en cultius de lleguminoses, però molts d’aquests es basen en minerals inorgànics, incompatibles amb el cultiu ecològic i que, en dosis excessives, poden comportar la contaminació de sòls i d’aigües, i comprometre així el medi ambient. En canvi, el principi actiu del nou producte és una substància orgànica compatible amb un model de producció vegetal sostenible. Per tant, CAFPROM també es podrà aplicar en cultius ecològics, un sector que requereix noves estratègies per millorar el seu rendiment i ser econòmicament viable.

Ara els investigadors tenen com a objectiu validar les propietats del nou producte en condicions controlades d’hivernacle. El projecte, amb número d’expedient 2021 LLAV 00078, ha rebut un ajut Indústria del Coneixement en la modalitat “Ajuts Llavor per a projectes innovadors amb potencial d’incorporació al sector productiu”.