La Fundació Bosch i Gimpera compleix 35 anys com a oficina de transferència de tecnologia de la UB

Trenta-cinc són els anys que fa que la Fundació Bosch i Gimpera (FBG) connecta la Universitat i el món de l’empresa per tal de traslladar a la societat els resultats de la recerca de la Universitat de Barcelona. L’FBG es va crear l’any 1983 precisament com a instrument de relació entre la Universitat i la societat, i des de 1996 actua com a Oficina de Transferència de Resultats d’Innovació (OTRI). Aquell primer any, l’FBG va gestionar 10 projectes d’innovació, per un import de 480.000 euros. En acabar l’exercici 2017, la Fundació havia gestionat 810 projectes, per valor de 29,4 milions d’euros. Actualment, l’FBG disposa de 124 patents per transferir, i durant el període 2015-2017 ha llicenciat un total de 46 tecnologies.

“En aquests 35 anys d’història hem jugat un paper clau en la promoció de la col·laboració entre la Universitat i la societat. No sols parlem d’innovació, sinó que també l’apliquem a la nostra activitat per tal d’incrementar l’impacte positiu de la recerca i per tal de poder continuar sent, en els pròxims 35 anys, un actor clau en el desenvolupament de la tercera missió de la Universitat de Barcelona”, afirma sobre el futur de la Fundació M. Carme Verdaguer, directora general de l’FBG.

Durant aquests anys, la feina de l’FBG ha permès que un gran nombre de projectes sorgits de la recerca realitzada a la Universitat de Barcelona hagin tingut un impacte en la societat; com per exemple el Coolinside, un bisturí sorgit de la col·laboració entre la UB, la Universitat de Saragossa i la companyia Apeiron Medical que permet reduir de manera dràstica la pèrdua de sang durant les operacions de càncer hepàtic i que ja s’utilitza en més d’una trentena d’hospitals, o l’assessorament del grup de recerca ANTIOX, de la Facultat de Biologia, a l’empresa Biovert en el desenvolupament d’un nou producte per provocar un trencament uniforme de la dormició de les gemmes dels arbres que permet unificar la collita de fruita i fer-la més productiva.

La prioritat de l’FBG sempre ha estat impulsar la innovació, i aquest objectiu també es pot assolir a través de spin-offs. Des de l’any 2000 s’han creat prop de quaranta empreses innovadores sorgides de projectes de la UB, onze de les quals s’han constituït en els darrers quatre anys, una tendència creixent en l’àmbit de la transferència tecnològica dins els centres de recerca.

El 2016 va ser l’any del llançament del Science + Partners, una jornada que aplega persones del món empresarial i inversors amb investigadors de la UB que tenen projectes en fase de transferència. Aquesta trobada, ja consolidada, ha dut a terme la seva quarta edició, i disposa ja d’un cas d’èxit: la col·laboració entre el fons d’inversió BeAble Capital i un projecte de la Facultat de Física de la UB que va finalitzar amb la creació de la spin-off Enlighting Technologies. També des del 2016, l’FBG ha repartit 279.000 euros a través dels seus ajuts propis Fons per a l’Impuls de la Innovació (F2I), que el passat setembre van obrir la seva tercera convocatòria.

Actualment l’FBG està integrada per 49 persones, de les quals el 77% són dones i el 23%, homes. L’antiguitat mitjana del personal dins la Fundació és de dotze anys, la qual cosa ha permès instaurar un ambient familiar tant entre el personal de la plantilla com en la relació amb els investigadors. El Dr. Albert Cirera, actual vicerector d’Emprenedoria, Transferència i Innovació de la UB, explica en aquests termes la seva experiència amb l’FBG com a investigador: “Durant els darrers vint anys he tingut el plaer de col·laborar amb moltes persones de la Fundació Bosch i Gimpera. Accions que sovint són incomprensiblement complexes a l’administració són resoltes amb eficiència –i amb un somriure– dins l’FBG. Per a mi, el compromís i la capacitat d’adaptació del seu personal són els dos grans valors d’aquesta institució, que m’ha fet endinsar-me amb confiança en aspectes tan diversos com l’establiment de nous convenis amb empreses, la creació d’una spin-off, la contractació de personal o la sol·licitud de projectes internacionals. Ara, com a vicerector d’Emprenedoria, Transferència i Innovació, encara aprecio més la seva vàlua, i per tant el meu compromís personal és contribuir a fer-ne una institució útil i vàlida per als pròxims 35 anys, confiant en el seu gran actiu: la seva gent”.