Explore Your Meanings: realitat virtual per revolucionar les teràpies psicològiques

T’imagines poder veure la percepció que tens de tu mateix amb unes ulleres de realitat virtual o en 3D? Mind and Identity, una nova spin-off de la Universitat de Barcelona, ha desenvolupat una nova eina digital que permet visualitzar la construcció que fa una persona de si mateixa i de les persones que l’envolten. L’empresa, que sorgeix de la tecnologia RECORD©UB, desenvolupada pel grup de recerca liderat pel Dr. Guillem Feixas, comercialitzarà la plataforma digital Explore Your Meanings (EYME). Aquesta innovadora eina digital treballa a partir d’una entrevista automatitzada –accessible des de qualsevol dispositiu amb Internet– en la qual es pregunta a l’usuari sobre persones significatives del seu entorn. Després, els resultats es poden mostrar en 3D o a través d’unes ulleres de realitat virtual per aconseguir una experiència totalment immersiva que genera en l’usuari unes emocions molt més intenses que no pas les paraules.

Aquesta tecnologia aplicada al camp de la psicologia pot millorar l’enfocament de les teràpies, ja que, segons afirma el Dr. Feixas, que també és catedràtic de la Facultat de Psicologia de la UB, “fomenta l’autoexploració d’un mateix i dels altres, part essencial de molts processos terapèutics. A més, permet explorar opcions de canvi en relació amb els mateixos objectius del pacient”.

Explore Your Meanings s’adapta també a les necessitats de coaches, consultors empresarials i agències d’investigació de mercat i els ajuda a identificar actituds, percepcions o sistemes de valors d’una persona o d’un equip. Els objectius d’aplicar la tecnologia en aquests camps són millorar la relació entre els membres d’un equip de treball, potenciar les eines de lideratge o sistematitzar les percepcions dels consumidors sobre diferents productes per millorar la qualitat de l’anàlisi de mercat.

Montse Sánchez Povedano, fundadora de l’Institut de Trastorns Alimentaris (ITA) i professional amb una àmplia experiència empresarial en l’àmbit de la psicologia clínica, serà la CEO de Mind and Identity. A més, gràcies a l’ajut Mentor in Residence, atorgat per la Fundació Bosch i Gimpera, l’equip del projecte ha comptat durant uns mesos amb l’assessorament de Patricia Fernández Carrelo, experta en màrqueting i desenvolupament de producte, que ha ajudat en la definició de l’estratègia i del pla de negoci de la spin-off, entre altres qüestions.