Un estudi de la UB mostra que la fruita i el cacau són la principal font de flavonoides en l’alimentació infantil espanyola

El cacau natural conté més de cinquanta compostos bioactius com els flavanols i els flavonols, dos subtipus de flavonoides. Els flavonoides són polifenols d’origen vegetal amb propietats antioxidants i antiinflamatòries. Aquests compostos són beneficiosos per a la salut, especialment per al sistema cognitiu, cardiovascular, immunològic i digestiu, ja que modulen factors de risc d’algunes malalties cròniques, com les neurodegeneratives o fins i tot el càncer.

Ingerir la quantitat adequada d’aquestes substàncies antioxidants és important a qualsevol edat, però és especialment interessant en infants i adolescents, ja que durant aquesta etapa, en la qual s’està creixent ràpidament i hi ha una intensa activitat física, els requeriments d’antioxidants augmenten. L’alimentació aporta aquest extra d’antioxidants si s’hi inclouen diàriament aliments rics en polifenols.

La Dra. Maria Izquierdo, catedràtica de Nutrició i Bromatologia de la Universitat de Barcelona, i el Dr. Raul Zamora, investigador de l’IDIBELL (Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge – Barcelona) han realitzat un estudi amb l’objectiu d’identificar quins aliments són els que aporten major quantitat de flavonoides antioxidants en la població infantil i adolescent espanyola. Es tracta d’un estudi pioner, ja que inclou, per primera vegada, dades de consum de flavonoides en infants petits d’entre 3 i 9 anys.

En conjunt, l’estudi ha analitzat la dieta de 1.862 infants i adolescents espanyols d’entre 3 i 17 anys que han participat en l’última Enquesta Nacional d’Alimentació realitzada a població infantil i adolescent (ENALIA) duta a terme per l’Agència Espanyola de Consum, Seguretat Alimentària i Nutrició del Govern d’Espanya.

La principal conclusió ha estat que el cacau i la fruita són les fonts més importants de flavonoides en la dieta dels infants i adolescents. En concret, representen gairebé el 60% de la ingesta total. La fruita aporta més d’un 30% dels flavonoides que ingereixen, mentre que el cacau els aporta un 28% del total. Els aliments que aporten la resta de la quantitat diària de flavonoides en l’alimentació dels infants espanyols són: els sucs de fruites (19%), les verdures (5%), els llegums (3%) i altres aliments (14%).

Beneficis de prendre cacau

Una alimentació equilibrada ha d’aportar quantitats suficients de tots els nutrients, incloses les vitamines, els minerals i altres compostos, com ara els polifenols, amb activitat antioxidant. Una ingesta adequada d’aquests és important a qualsevol edat, però és especialment interessant en els infants i els adolescents, ja que el creixement i l’activitat física augmenten les necessitats corporals.

Segons la Dra. Izquierdo, “una de les propietats més importants atribuïdes al cacau natural és el seu efecte protector sobre el sistema cardiovascular, ja que exerceix efectes beneficiosos sobre els principals factors de risc: colesterol, hipertensió arterial i arterioesclerosi”. Així mateix, un compost concret del cacau, la teobromina, exerceix un efecte beneficiós sobre la concentració de lípids a la sang, i fa augmentar el colesterol protector.

D’altra banda, són diversos els estudis científics que han comprovat els efectes beneficiosos del cacau sobre el rendiment cognitiu, ja que millora la concentració i la memòria. Els polifenols actuen dilatant les artèries. D’aquesta manera, augmenta la quantitat de sang que arriba al cervell i millora el rendiment cognitiu.

També s’ha constatat que consumir diàriament cacau natural redueix la tensió arterial en persones hipertenses i el colesterol “dolent” (LDL), el qual té tendència a acumular-se en les artèries, mentre que augmenta els nivells de colesterol “bo” (HDL), el qual contribueix a eliminar l’excés de colesterol en sang.