Espai Abacus pioner a l’Estat en aplicar un sistema de IA en el reconeixement d’ús de mascareta (LogMask)

Abacus cooperativa i la Universitat de Barcelona han implantat un pioner sistema d’intel·ligència artificial que permet detectar l’ús o no de mascareta en les persones i fer un control de l’aforament autoritzat en temps real. Aquesta tecnologia (LogMask), ha estat desenvolupada íntegrament pels integrants del Grup Consolidat “Computer Vision & Machine Learning” (CVMLUB) de la Universitat de Barcelona.

Abacus cooperativa i la Universitat de Barcelona han instal·lat aquest sistema de seguiment a l’obert de nou Espai Abacus, un establiment de més de 1.600 m2 destinats a un públic molt divers, com són joves, adults, famílies i públic infantil que, a més, realitza múltiples activitats culturals en el seu interior, i que per les seves característiques constitueix un exigent test per aquesta innovadora tecnologia.

El resultat està sent molt satisfactori, atès que, s’ha aconseguit incrementant la precisió de la detecció respecte a la fase de desenvolupament arribant a una fiabilitat de més del 99% d’efectivitat en la detecció de l’ús de mascareta.

La tecnologia LogMask es basa en tècniques d’Intel·ligència Artificial, Deep Learning i Big Data que permet l’anàlisi per computació d’imatges en temps real. Aquesta tecnologia distingeix les característiques visuals de les imatges buscant d’una banda els patrons que detecten els ulls i les faccions facials per a trobar cares, i per un altre les característiques bàsiques de forma i color de màscares, així com de la boca, per a saber si la persona porta o no màscara. A més ho fa sense conservar dades ni imatges de les cares detectades, simplement localitza l’ús de mascareta en temps real, complint així amb la protecció dels drets de les persones.

Segons Miquel Àngel Oliva, director general d’Abacus cooperativa, “la incorporació d’aquesta innovadora tecnologia que ens ofereix LogMask en una superfície de les dimensions de l’Espai Abacus, ens permet encara més incrementar les mesures de protecció contra el COVID19 per a socis i clients en aquest establiment”. Oliva considera que “tenint present, a més, l’alta fiabilitat, ens facilita no necessitar tantes persones a tasques de vigilància”.

Per a Petia Radeva, catedràtica del Departament de Matemàtica i Informàtica de la UB i líder de l’equip d’investigadors que han desenvolupat LogMask, “l’Espai Abacus és idoni per demostrar l’eficàcia de la nostra tecnologia en un marc real, tant per les mides de l’establiment com per l’important volum de trànsit i la diversitat física de les persones que hi ha. Els resultats, a més estan sent molt satisfactoris”.