Escoltar música durant l’embaràs beneficia la capacitat cerebral dels nadons per codificar els sons de la parla

Quan les dones embarassades canten al bebè o escolten música amb altaveus cada dia durant la gestació, els nadons neixen amb una millor capacitat per a la codificació neuronal dels sons del llenguatge. Aquesta és una de les principals conclusions d’un estudi que ha dirigit el catedràtic Carles Escera, cap del Grup de Recerca en Neurociència Cognitiva (Brainlab) de la Facultat de Psicologia de la Universitat de Barcelona, l’Institut de Neurociències de la UB (UBneuro) i l’Institut de Recerca Sant Joan de Déu (IRSJD).

Els resultats de l’article, que s’ha publicat a la revista Developmental Science, aporten noves perspectives sobre els efectes de l’exposició prenatal a la música en els estímuls de la parla, a partir d’una resposta cerebral específica: la resposta del seguiment de freqüència neonatal (RSF o FFR per l’anglès frequency-following response), un potencial evocat auditiu neurofònic que informa de la codificació neuronal adequada dels sons de la parla.

Segons les conclusions, l’exposició musical diària durant les últimes setmanes d’embaràs s’associa amb una codificació millorada de components de so de baixa freqüència, fet que podria millorar la percepció del to per part del nounat.

El treball s’ha dut a terme en col·laboració amb l’experta Lola Gómez Roig, cap d’Obstetrícia i Ginecologia de l’Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona i investigadora de l’IRSJD, i amb la investigadora Teresa Ribas Prats (UB-UBneuro-IRSJD), que ja havia treballat amb aquesta tècnica el 2019, en un treball exploratori previ.

L’equip de recerca ha rebut recentment diversos ajuts competitius de transferència de coneixement per validar aquesta idea, en concret dins el marc de la convocatòria de Proves de Concepte del Ministeri de Ciència i Innovació, a més dels corresponents a la iniciativa Llavor de l’AGAUR i la Prova de Concepte de la convocatòria Fons per a l’Impuls de la Innovació (F2I), gestionats a través de la Fundació Bosch i Gimpera (FBG).

<< Més informació