Enlighting Technologies, nova ‘spin-off’ de la UB per desenvolupar sistemes d’il·luminació intel·ligents

Els éssers humans vivim sota la llum artificial des que ens llevem fins que anem a dormir, cosa que influeix en la nostra productivitat i en la nostra salut. Amb la idea d’aconseguir una llum més confortable i adaptable a cada necessitat i situació, els investigadors Blas Garrido, Sergi Hernández i Adrià Huguet, de la secció d’electrònica del Departament d’Enginyeria de la UB, han desenvolupat la tecnologia FLEXILIGHT-UB. Aquesta tecnologia és capaç de reproduir qualsevol espectre de llum de manera precisa i d’imitar la llum diürna o la d’una posta de sol, una llum adient per estudiar, una llum per relaxar-se, una llum per ressaltar un producte en una botiga tèxtil o, simplement, una llum monocromàtica. I tot això ho fa mitjançant un sistema de LED, un processador intel·ligent i diversos sensors. A més, aquesta tecnologia també permet disminuir el consum d’energia o controlar els paràmetres de la il·luminació a través d’una aplicació mòbil.

Ara els investigadors comencen la seva etapa emprenedora amb la creació de la spin-off Enlighting Technologies, gràcies a la inversió de BeAble Capital, un fons de transferència tecnològica que s’encarrega d’identificar avenços científics amb potencial industrial per convertir-los en projectes empresarials. La important inversió i desenvolupament estratègic de BeAble Capital permetrà a l’empresa, participada conjuntament per la Universitat de Barcelona, BeAble Capital i els investigadors, desenvolupar i oferir sistemes de control intel·ligent per a lluminàries. “BeAble ha actuat com a catalitzador en la creació de l’empresa; s’ha involucrat des del primer moment en la definició estratègica i ha aportat el capital indispensable per executar el pla de desenvolupament. Treballar amb ells ens ha permès veure diversos vessants relacionats amb l’aplicació de la tecnologia que habitualment no s’arriben a treballar a la universitat, com ara la definició del model de negoci”, afirma l’investigador Adrià Huguet.

El grup va presentar la seva tecnologia durant la segona edició del Science+Partners, una trobada organitzada per la Fundació Bosch i Gimpera que reuneix persones del món empresarial i inversors amb investigadors de la UB que tenen projectes en fase de transferència via llicència de patent o creació d’una spin-off. De la sessió d’aquesta trobada realitzada a l’octubre passat en va sortir la col·laboració amb BeAble Capital. “El Science+Partners va ser una molt bona experiència per conèixer el sentit comercial d’un desenvolupament tecnològic. La visió d’experts en aquests àmbits va ser de gran valor a l’hora de definir una proposta, ja que sovint la formació científica no inclou els elements necessaris per poder iniciar una aventura empresarial”, comenta Huguet.