El Premi Antoni Caparrós guardona un projecte d’intel·ligència artificial que permetrà millorar el diagnòstic del càncer colorectal

El projecte de detecció de patologies del tracte intestinal mitjançant intel·ligència artificial, liderat pel Dr. Santi Seguí, professor agregat del Departament de Matemàtiques i Informàtica de la Facultat de Matemàtiques i Informàtica de la UB, ha sigut guardonat amb el Premi Antoni Caparrós al millor projecte de transferència de coneixement, tecnologia i innovació.

El jurat del guardó, que atorga el Consell Social de la UB i de la Fundació Bosch i Gimpera, ha valorat aquest projecte que pretén desenvolupar un sistema d’intel·ligència artificial que permeti una revisió més ràpida i efectiva de l’enregistrament de vídeo obtingut mitjançant una càpsula endoscòpica dotada amb una càmera al llarg del seu recorregut per l’intestí.

Aquesta innovació ha de permetre accelerar l’adopció de la utilització de càpsules endoscòpiques en la pràctica clínica regular del diagnòstic per la imatge del càncer de còlon, actualment limitada pel temps que requereix la lectura i interpretació de les imatges captades per la càpsula.

L’eina d’intel·ligència artificial desenvolupada permetrà la substitució progressiva de l’endoscòpia tradicional, tècnica invasiva i que requereix anestèsia; també, millorarà l’eficiència en el diagnòstic, fet que ajudarà a reduir la incidència i mortalitat del càncer de còlon, el tercer tipus de càncer més freqüent a tot el món i un dels més agressius i mortals. Segons l’Observatori Mundial del Càncer, d’un total estimat d’1,9 milions de casos diagnosticats el 2020, aquesta malaltia ha causat la mort de més de 935.000 persones.

UB, Vall d’Hebron i Corporate Health International

El projecte de detecció de patologies del tracte intestinal mitjançant intel·ligència artificial es va iniciar el 2018 amb una col·laboració de recerca entre la UB, l’Hospital General de la Vall d’Hebron i l’empresa escocesa Corporate Health International. Durant la primera fase del projecte es va desenvolupar una eina capaç de detectar pòlips en vídeos de càpsula endoscòpica amb una alta fiabilitat.

Posteriorment, la col·laboració amb l’empresa Corporate Health International va continuar mitjançant un nou projecte finançat per Innovate UK, amb l’objectiu de demostrar que l’eina desenvolupada podia ser aplicada dins d’un protocol mèdic de forma viable i eficaç. Aquest nou projecte es va realitzar en col·laboració amb diferents entitats del Regne Unit i va culminar amb la transferència d’un prototipus de l’eina a Corporate Health International.

Actualment, amb el suport econòmic de l’Institut Nacional de Recerca en Salut d’Anglaterra (NIHR) i amb la col·laboració amb hospitals del Regne Unit, s’està portant a terme un assaig clínic de fase 2 per tal de mesurar la sensibilitat i especificitat del mètode desenvolupat comparant-lo amb els procediments estàndards.

Si els resultats són positius, el sistema d’intel·ligència artificial resultant del projecte es convertirà en un procediment clínic acceptat pel sistema sanitari del Regne Unit.

Després d’aquest recorregut, el jurat dels Premis del Consell Social de la UB i de la Fundació Bosch i Gimpera ha valorat molt positivament l’impacte directe del projecte sobre la salut pública i el benestar del pacient, reduint les llistes d’espera i millorant el diagnòstic del càncer de còlon.