El Premi Antoni Caparrós guardona el desenvolupament d’un medicament genèric antiinflamatori per a gossos

El Dr. Josep Maria Suñé Negre, director del grup de recerca del Servei de Desenvolupament del Medicament (SDM) de la Universitat de Barcelona, ha guanyat el Premi Antoni Caparrós que atorga el Consell Social de la UB i de la Fundació Bosch i Gimpera al millor projecte de transferència de coneixement, tecnologia i innovació. El jurat ha decidit premiar al Dr. Suñé per al desenvolupament d’un medicament genèric antiinflamatori homologat pel seu ús en gossos.

El medicament, que s’anomena Firocoxib, és un antiinflamatori que disminueix el dolor i la inflamació provocats per l’osteoartritis, i alleugereix el dolor postoperatori i la inflamació associats a la cirurgia de teixit tou, ortopèdica i dental en gossos. En el desenvolupament del nou medicament s’ha incorporat una innovació tecnològica farmacèutica per permetre ajustar la dosificació en funció del pes de l’animal, qüestió no resolta fins al moment. A més a més, s’ha dissenyat un producte que és agradable al paladar per assegurar que el gos no el rebutja, i que és hipoal·lergogen, és a dir, que té molt poc potencial per a produir una reacció al·lèrgica.

El projecte s’ha creat per encàrrec de Livisto, una empresa farmacèutica internacional amb una àmplia implementació a escala mundial en el sector veterinari. Així mateix, també s’ha beneficiat de la transferència tecnològica l’empresa Lelypharma, dels Països Baixos, que s’ha encarregat de la fabricació industrial del producte.

El resultat final és la disposició d’un genèric veterinari pel tractament del dolor en gossos amb una millora en la dosificació i eficàcia del tractament. Aquest producte innovador ha tingut unes elevades xifres de vendes que tenen un impacte econòmic molt positiu per l’empresa, perquè li permet augmentar la seva cartera de possibles productes i projectes que podrien ser desenvolupats pel grup de recerca del Servei de Desenvolupament del Medicament de la UB, com així s’està fent en l’actualitat.

Dr. Suñé, una llarga trajectòria en recerca

El jurat ha valorat molt positivament la llarga trajectòria del Dr. Josep Maria Suñé Negre en el camp de la recerca i desenvolupament de projectes en el sector salut: farmàcia, veterinària, cosmètica, fitosanitaris, alimentació, productes sanitaris i nutricèutics.

En l’actualitat, el Dr. Suñé Negre lidera el Servei de Desenvolupament del Medicament, un grup de recerca creat l’any 1996 a la Facultat de Farmàcia de la Universitat de Barcelona i acreditat per la Generalitat de Catalunya com a grup TECNIO, com a desenvolupador de tecnologia del sistema R+D+I de Catalunya amb capacitats tecnològiques diferencials i amb potencialitat de transferir-les al teixit empresarial.

Els membres del jurat han destacat els 15,6 milions d’euros contractats d’ençà de la creació del grup de recerca. També han remarcat que gran part d’aquest personal contractat (tecnòlegs i investigadors) s’han transferit a l’empresa.