El Comitè Europeu de Normalització aprova el mètode validat per investigadors de la UB per avaluar l’eficàcia antimicrobiana dels detergents

El Comitè Europeu de Normalització (CEN) ha aprovat el mètode validat per investigadors de la Universitat de Barcelona per avaluar l’eficàcia antimicrobiana dels detergents i additius tèxtils en entorns domèstics. La normativa estableix un nou estàndard europeu que obliga les empreses a complir uns requisits per demostrar l’eficàcia dels seus productes.

Investigadors del grup de recerca Biost3 de la Facultat de Biologia de la UB, liderats per Antoni Monléon-Getino, professor d’Estadística i Ciència de les Dades i membre del grup de recerca consolidat GRBIO (Grup de Recerca en Bioinformàtica i Bioestadística), han validat, des del punt de vista estadístic, aquest nou mètode per avaluar l’eficàcia antimicrobiana. La recerca s’ha dut a terme en col·laboració amb set laboratoris europeus que han estat coordinats per ACMARCA.

“El problema que hi havia era provar que un desinfectant de tipus microbicida fos eficient per a ús domèstic. En àmbits com l’hospitalari o industrial, es fan servir microbicides més potents i utilitzen temperatures més altes per assegurar que qualsevol patogen sigui eliminat. Però fins ara no hi havia cap norma d’ús domèstic en el rentat. A partir d’aquí, es posa l’estàndard per demostrar l’eficàcia d’aquests productes”, explica Monleón.

La nova norma, que ja està en funcionament a la Unió Europea i a la Gran Bretanya, permetrà determinar quines substàncies tenen activitat microbicida i quines altres no. Monleón considera que, després de la pandèmia de la COVID-19, era més necessària que mai crear una metodologia que determinés l’eficàcia dels desinfectants per a ús domèstic.

“Durant la pandèmia, moltes grans empreses van assegurar que els seus productes eren eficaços per matar virus i bacteris i no era així. No és el mateix rentar a 40 graus que fer-ho a 80. La roba es rentava, però els bacteris no desapareixien. Necessitàvem una normativa que estandarditzés tots els processos per determinar quins desinfectants funcionen i quins no”, conclou Monleón.