Desenvolupament d’un producte per prevenir el deteriorament de la fruita de pinyol durant la post-collita

L’FBG ha obtingut un ajut per valor de 20.000 euros per al projecte “Desenvolupament de RIPLESS, un producte comercial per prevenir el deteriorament de la fruita de pinyol durant la post-collita”, del Dr. Sergi Munné, del Departament de Biologia Evolutiva, Ecologia i Ciències de la Facultat de Biologia de la Universitat de Barcelona (UB).

Segons les últimes dades estadístiques de les Nacions Unides, més del 50% de la població́ mundial viu en zones urbanes, una dada que es preveu que augmentarà fins a un 68% l’any 2050. Amb l’actual migració́ de persones cap a les ciutats s’ha establert una forta desconnexió́ amb l’entorn agrícola, on es troba la font primària de producció́ d’aliments. Això comporta que hi hagi un augment tant de la distància que hi ha com del temps que transcorre entre la producció als camps i el consum dels productes a les llars. Per aquesta raó, en molts casos la fruita es cull precoç̧ment per tal que tingui una vida útil més llarga, i aquest fet provoca que la fruita tingui una aparença acceptable en el moment de la distribució però no sigui de bona qualitat, és a dir, que no tingui bon gust, aromes ni propietats nutricionals, ja que la maduració s’ha produït fora de l’arbre.

La fruita de pinyol, que inclou els albercocs, les nectarines, les prunes, els préssecs i les cireres, és un exemple de fruita molt perible i amb una estacionalitat molt marcada que determina un consum ràpid. La pèrdua de qualitat en la fruita de pinyol durant la post-collita es relaciona amb una pèrdua de turgència, de sabor i d’aroma, que provoca una pèrdua d’acceptació al mercat. Actualment hi ha diverses tècniques per millorar la vida útil de les fruites. Una de les més emprades és mantenir-les en condicions de fred en cambres durant el seu emmagatzematge, transport i subministrament. El principal problema és que la fruita de pinyol és molt susceptible a l’estrès per fred en la post-collita. Una alternativa a aquest mètode és l’aplicació d’embalatges amb atmosfera modificada, però el fet que la majoria d’atmosferes modificades s’apliquin en envasos de plàstic comporta un consum innecessari d’aquest material, amb un impacte ambiental igual o superior al que suposa el malbaratament de la fruita. Per altra banda, com a alternativa lliure de plàstics també s’ha fet servir el revestiment del fruit sa amb una capa semipermeable. Malauradament, alguns d’aquests revestiments han estat considerats nocius per als consumidors, i això els ha fet evolucionar cap als revestiments comestibles. La utilització d’aquests productes, però, encara no és una realitat, perquè alguns d’ells modifiquen el sabor de la fruita i requereixen tecnologia i màquines addicionals per a la seva utilització.

És per això que el principal objectiu d’aquest projecte és testar i desenvolupar un producte a base d’antioxidants naturals que sigui fàcil d’aplicar per una gran varietat de consumidors, sense necessitat de maquinària complementària, i que permeti prevenir el deteriorament de la fruita de pinyol durant la post-collita per tal d’evitar el malbaratament de la fruita. El desenvolupament d’aquest producte tindria per tant una gran repercussió tant des del punt de vista econòmic i social com des del punt de vista ambiental, sobretot tenint en compte el marc del canvi global, que fa que calgui aprofitar al màxim els recursos de què es disposa per tal d’assegurar l’abastiment de menjar segur i saludable a tota la població.

El projecte, amb número d’expedient 2019-LLAV-00022, ha estat atorgat per l’AGAUR dins la modalitat “Ajuts Llavor per a projectes innovadors amb potencial d’incorporació al sector productiu”, i està finançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea en el marc del programa operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020.