Descoberta i priorització de tractaments en pacients amb malalties del sistema nerviós

El 2% de les morts per càncer es deuen a tumors cerebrals. En general, els tumors cerebrals són altament reincidents i tenen una prognosi fatal, fins i tot quan s’utilitza la medicina de precisió per tractar-los de manera definida molecularment. Per aquest motiu, cal no només definir de manera precisa les característiques moleculars dels tumors, sinó també abordar la seva capacitat de generar resistències de manera viable, integrativa i predictiva, és a dir, aprofundint en la medicina personalitzada i de precisió.

La Universitat de Barcelona, a través de la seva oficina de transferència de coneixement, la Fundació Bosch i Gimpera, ha atorgat un ajut de 25.000 euros per desenvolupar OrganAId, una tecnologia única que permetrà descobrir i prioritzar tractaments en pacients amb malalties del sistema nerviós. Els recursos s’han concedit en el marc dels ajuts Prova de Concepte de la convocatòria Fons per a l’Impuls de la Innovació (F2I) 2022.

El projecte subvencionat es titula “Filling in the regulatory gap of the use of organoids as an in vitro medical device in personalized medicine. The regulatory for the OrganAId”. La tecnologia OrganAId ha estat desenvolupada conjuntament entre la Dra. Sandra Acosta, del Departament de Patologia i Terapèutica Experimental de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la UB, i el Dr. Oscar Lao, expert en genòmica i en aplicacions basades en intel·ligència artificial.

OrganAId representa un contrapunt per al tractament de les malalties del sistema nerviós, que sovint resulten fatals a causa de la resistència als tractaments actuals. En primer lloc, la reducció de l’efectivitat d’un medicament fa que sovint els pacients segueixin diversos tractaments no eficaços i, en alguns casos, tòxics, fet que els fa perdre un temps valuós i afavoreix l’estancament de la malaltia en estats farmacològicament refractaris. I, d’altra banda, la incorporació de dos models fàcilment escalables, els organoides i la intel·ligència artificial, fa que OrganAId reculli les dades en temps real i que es puguin provar nombrosos tractaments alhora. En el cas dels tumors, aquest fet permet emmarcar les resistències i toxicitats en poques setmanes.

El treball previ d’OrganAId realitzat pels investigadors ha permès tenir autoritzades diverses etapes del processament de les imatges amb algorismes. A més, l’existència de la base de dades en propietat, i protegida intel·lectualment a la Universitat, fa únic l’ús de la intel·ligència artificial amb una eficiència elevada (90% de precisió).

Gràcies a l’ajut obtingut en la convocatòria F2I, els investigadors podran desenvolupar l’estratègia reguladora més adient per a l’ús dels organoides, i d’OrganAId en concret, com a producte sanitari per a diagnòstic in vitro, així com l’estratègia preclínica aprovada per l’Agència Europea del Medicament (EMA); i desenvolupar la base de dades per entrenar i validar l’algorisme per a la indicació de tumors cerebrals, centrant-se en els gliomes.

Uns ajuts per fomentar la transferència

La Fundació Bosch i Gimpera ha destinat un total de 100.000 euros als ajuts Prova de Concepte de la convocatòria Fons per a l’Impuls de la Innovació 2022. La finalitat de la convocatòria és impulsar la innovació i valoritzar projectes de la Universitat de Barcelona que tinguin un elevat potencial de transferència i d’impacte a la nostra societat.

Els ajuts Prova de Concepte s’adrecen als investigadors de la UB que lideren projectes de transferència en què la Universitat és propietària o copropietària tant del coneixement i de la tecnologia prèvia com dels resultats per als quals se sol·licita l’ajut.

Des del 2016, el programa Fons per a l’Impuls de la Innovació ha afavorit la creació de sis spin-offs –AIGecko Technologies, Bluephage, ColorSensing, Mind & Identity, Neurekalab i Virtual Bodyworks–, ha permès llicenciar sis tecnologies i ha palanquejat més de cinc milions d’euros de finançament públic i privat.