Creatio participa en la producció de la teràpia avançada CAR-T ARI-0001

El Centre per a la Producció i Validació de Teràpies Avançades (Creatio) de la Universitat de Barcelona ha participat en la producció dels virus que actuen com a vectors en el medicament CAR-T ARI-0001, aprovat per l’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS) i desenvolupat per l’Hospital Clínic de Barcelona.

CAR-T ARI-0001 és un tractament de cèl·lules amb receptor d’antigen quimèric (CAR-T, en les seves sigles en anglès), un tipus de teràpia cel·lular i gènica en la qual el pacient es converteix en el seu propi donant gràcies a la modificació genètica dels seus limfòcits. És el primer tractament d’aquest tipus que s’ha desenvolupat íntegrament a Europa, i també és el primer del seu gènere que s’aprova a Espanya, a través d’una autorització excepcional d’ús per part de l’AEMPS. La leucèmia limfoblàstica aguda (LLA) és un dels quatre tipus principals de leucèmia i es caracteritza per una producció excessiva de limfòcits, o glòbuls blancs, immadurs que es multipliquen de manera ràpida i desplacen les cèl·lules normals de la medul·la òssia. Tot i que en la majoria dels casos s’aconsegueix una remissió completa amb quimioteràpia o amb el trasplantament de medul·la, entre un 10 i un 15 % dels pacients moren per resistència al tractament, per la seva toxicitat o per una recaiguda. Els resultats de l’assaig realitzat amb CAR-T ARI-0001 demostren que aquesta teràpia produeix una resposta completa en més d’un 70 % dels pacients, és a dir, que no queda malaltia residual en aquests casos.

Des de l’any 2017, Creatio produeix els virus en condicions GMP per a l’Hospital Clínic de Barcelona. Actualment, està produint partícules virals que es distribueixen a quatre centres hospitalaris de l’Estat: l’Hospital Clínic i l’Hospital de Sant Pau i la Santa Creu (Barcelona), la Clínica Universitària de Navarra i l’Hospital Universitari La Paz (Madrid). Aquests virus s’empraran per produir nous CAR-T com a medicaments avançats per a pacients que pateixen patologies hematològiques.

Enllaç al vídeo

Més informació a la web de la UB