ColorSensing, la solució de packaging intel·ligent per reduir el malbaratament alimentari

Una revolucionària solució de smart packaging que ajuda tant els fabricants com al retail d’aliments envasats a reduir el malbaratament alimentari és el producte principal de la start-up ColorSensing, empresa sorgida d’una tecnologia de correcció de color ideada a la Facultat de Física de la Universitat de Barcelona el 2018. El producte consisteix en una etiqueta amb forma de codi QR que monitoritza la frescor dels aliments envasats. El funcionament és molt senzill, ja que només cal fer una fotografia mitjançant qualsevol càmera, fins i tot amb un telèfon intel·ligent, per saber si el producte està en correcte estat, alhora que s’obté informació digital i traçable en qualsevol baula de la cadena de subministrament.

La solució es basa en dues tecnologies: d’una banda, unes tintes que canvien de color en reaccionar amb els gasos que desprenen els aliments són impreses en uns pocs píxels del codi QR; i, d’altra banda, un algoritme patentat és capaç de mesurar de manera automàtica el deteriorament dels aliments a partir dels canvis de color d’aquestes tintes detectats a través de fotografies. El resultat és una solució assequible que ofereix informació quantitativa i que permet conèixer l’estat dels aliments en cada moment, i que es pot personalitzar per a les necessitats de cada fabricant o detallista.

“La versatilitat i escalabilitat d’aquesta tecnologia és tal que permet a ColorSensing aplicar-la en altres àmbits tan atractius com la telemedicina o la digitalització de tires reactives i de test ràpids com el d’embaràs, el de la covid-19, etc.”, explica Jaume Amat, director de Rob Surgical, vicepresident de CataloniaBio & HealthTech i inversor en la companyia. De fet, l’empresa ja està facturant per alguns projectes en aquest àmbit.

Des del seu inici, ColorSensing ha sol·licitat una patent, que ja es troba en fases nacionals, i ha aconseguit més d’1,2 milions d’euros de finançament. També han implementat un prototip funcional de l’MVP (Minimum Viable Product) per a smart packaging, en la industrialització del qual estan treballant de cara a realitzar proves pilot amb fabricants que ja han mostrat interès en la solució. A més, amb el suport d’una important multinacional del sector del packaging alimentari, l’empresa ha començat a desenvolupar una nova tinta per la seva etiqueta que controli la cadena de fred d’aliments envasats i altres productes refrigerats, com ara vaccins, antibiòtics, etc.

Actualment l’empresa té oberta una petita ronda d’inversió en estat avançat i està en converses amb business angels del sector amb l’objectiu d’incorporar-hi perfils que aportin valor i coneixement abans d’arribar a la fase d’industrialització. La ronda està dimensionada en 600.000 euros, dels quals ja en tenen compromesos 440.000 euros.