Col·laboració per desenvolupar noves teràpies antitumorals

El grup de recerca Servei de Desenvolupament del Medicament, liderat pel Dr. Josep M. Suñé de la Universitat de Barcelona (UB), juntament amb l’empresa InnoUP Farma, l’empresa biotecnològica Ability Pharmaceuticals, la Universitat de Navarra i la Universitat de Girona, desenvoluparan un projecte basat en noves teràpies antitumorals d’elevada eficàcia, especificitat i baixa toxicitat per l’administració oral.

El projecte uneix els coneixements i tecnologies pròpies de les entitats participants per fer front a un dels grans problemes actuals dels tractaments quimioteràpics, com és la seva elevada toxicitat, que sovint es veu agreujada per haver de ser administrats per via intravenosa a causa dels problemes de solubilitat i permeabilitat que presenten.

L’objectiu principal del projecte és desenvolupar una tecnologia que permeti administrar el compost oral ABTL0812 d’Ability Pharmaceuticals en combinació amb fàrmacs de referència incorporats al sistema d’alliberament sostingut d’InnoUP Farma que permet la seva administració també per via oral, de manera que s’estableixin efectes sinèrgics, i es desenvolupin teràpies més efectives, més segures i molt més còmodes per als pacients.

Aquest projecte, amb número d’expedient RTC-2014-2589-1 ha estat possible gràcies al finançament atorgat pel Ministeri d’Economia i Competitivitat dels ajuts corresponents a la convocatòria Retos-Colaboración del Programa Estatal de Investigación, Desarrollo e Innovación Orientada a los Retos de la Sociedad, en el marco del Plan Estatal de Investigación Científica y Tècnica y de Innovación 2013-2016.

En la convocatòria 2014, des de la Fundació Bosch i Gimpera (FBG), el centre de transferència de coneixement tecnologia i innovació de la UB, es van presentar 12 projectes. 6 projectes han estat aprovats i 2 dels quals són d’aquest grup de recerca. Aquestes ajudes suposen més de 500.000 eur de finançament pels grups de recerca de la UB.