La col·laboració entre el CEMIC-UB i IKIWI culmina amb el prototip d’un sistema que converteix les màquines de neteja convencionals en robots autònoms

Fa més de dos anys que el Centre d’Enginyeria de Micro i Nanosistemes per a Instrumentació i Comunicacions (CEMIC) de la Universitat de Barcelona i l’empresa de neteja i manteniment industrial IKIWI col·laboren en el desenvolupament d’un sistema integrable que faci que les màquines de neteja industrials convencionals es puguin convertir en robots autònoms. Ara per ara ja han aconseguit tenir una primera versió del prototip, totalment funcional i amb el qual han fet proves a la Facultat de Física de la UB amb una fregadora carregada amb tots els productes de neteja necessaris.

El robot es localitza en espais interiors a través d’un làser infraroig que rota al voltant de la màquina i que li permet fer un mapa de tot el que hi ha al seu voltant. Quan es troba amb un obstacle, la màquina es para, recalcula la seva ruta i continua movent-se. “El robot es mou, es localitza i envia les dades correctament”, explica el Dr. Manel López, codirector del CEMIC. “La idea és que la màquina netegi a les hores que li toqui –normalment quan hi ha poca afluència de gent– , però si hi ha gent no passa res, perquè el sistema és capaç de detectar-la i esquivar-la”, comenta López.

Des d’un principi la idea d’IKIWI i el CEMIC era poder desenvolupar un sistema que fos integrable en màquines de neteja que ja estaven actualment al mercat, però que eren manuals. “De robots de neteja industrials autònoms ja n’hi ha al mercat, però no li pots dir a una empresa que té una seixantena o una setantena de màquines que les llenci i que en compri de noves”, diu l’investigador de la UB. En aquest sentit, el desenvolupament permetrà a les empreses “oferir serveis molt més eficients i a preus més competitius, ja que on ara treballa una persona hi haurà una màquina, i aquesta persona podrà fer feines de més valor afegit”, explica Cristina Hernández, administradora d’IKIWI.

El software desenvolupat pel CEMIC disposa d’un sistema de reconeixement molt més precís que els de les màquines que hi ha al mercat, i té un cost de menys de mil euros. Tant el software com el hardware es troben ara en mans d’IKIWI, que serà l’encarregada de fer-ne el muntatge en les màquines manuals per convertir-les en màquines de neteja industrials autònomes.