Col·laboració per iniciar la primera base de dades de bacteris associats a la microbiota d’aigües de consum humà

El Departament de Microbiologia de la Universitat de Barcelona, encapçalat pel Dr. Anicet Blanch, ha iniciat, juntament amb Aigües de Barcelona i la Universitat de València, el projecte Drinking Water Library, que permetrà desenvolupar una base de dades de bacteris associats a la microbiota pròpia d’aigües de consum humà utilitzant l’espectrometria de masses MALDI-TOF.

L’objectiu del projecte és generar una biblioteca de referència per a la identificació dels bacteris presents en aigües destinades al consum humà que faciliti la utilització rutinària de la tècnica MALDI-TOF en els laboratoris destinats al control d’aigües i per part dels operadors del tractament i la distribució d’aigua.

La nova eina podria agilitar la detecció de bacteris i permetre per tant una ràpida actuació davant qualsevol eventual presència de bacteris que puguin comportar un risc per a la salut pública. D’aquesta manera, es contribuirà a millorar la seguretat i la salubritat de l’aigua subministrada a la població i a incrementar l’eficiència en el compliment de les directives nacionals i europees relacionades amb l’aigua destinada al consum humà.

L’estudi es realitzarà a partir d’un elevat nombre de mostres d’aigua potable de diverses plantes de potabilització, xarxes de subministrament i aigua embotellada. La identificació taxonòmica se certificarà a través de la col·laboració establerta amb la Col·lecció Espanyola de Cultius Tipus de la Societat Espanyola de Microbiologia, amb seu al Departament de Microbiologia de la Universitat de València.

Aquest projecte, amb número d’expedient RTC-2015-4496-2, ha estat possible gràcies al finançament obtingut en la convocatòria 2015 dels ajuts Retos-Colaboración del Programa Estatal d’Investigació, Desenvolupament i Innovació Orientada als Reptes de la Societat, en el marc del Pla Estatal de Recerca Científica i Tècnica i d’Innovació 2013-2016, del Ministeri d’Economia i Competitivitat, i cofinançats pel FONS EUROPEU DE DESENVOLUPAMENT REGIONAL (FEDER) de la Unió Europea per complir amb l’objectiu principal de “Promoure el desenvolupament tecnològic, la innovació i una investigació de qualitat” .

En la convocatòria 2015 la Fundació Bosch i Gimpera, el centre de transferència de coneixement, tecnologia i innovació de la UB, va presentar 13 projectes, 7 dels quals van ser aprovats. Aquests ajuts suposen 1,022 milions d’euros de finançament per als grups de recerca de la UB.