CaixaImpulse finança tres projectes assessorats per l’FBG

La Fundació ”la Caixa” ha donat a conèixer els 23 projectes seleccionats en el programa CaixaImpulse Validate, un programa que té com a objectiu donar suport a projectes incipients en el procés de transferència tecnològica. Tres d’aquests projectes són de personal investigador de la Universitat de Barcelona i gestionats per la Fundació Bosch i Gimpera.

Abordatge del dolor neuropàtic amb fàrmacs duals innovadors
Investigadora: Eugènia Pujol. Universitat de Barcelona – Fundació Bosch i Gimpera

El dolor neuropàtic (DN) és una malaltia greument debilitant que afecta fins al 7-8 % de la població europea. El DN està causat pel funcionament anòmal de sistema nerviós somatosensorial, responsable de les sensacions com el tacte i la posició. Només el 40- 60 % dels malalts experimenten un alleujament parcial amb els fàrmacs disponibles actualment, que a més, poden tenir efectes secundaris greus com la dependència d’opioides. En aquest projecte, els investigadors pretenen generar un nou tractament dual que disminueix la resposta al dolor davant de certs estímuls.

Teràpia innovadora per a la psoriasi dirigida a la pell
Investigadora: Serena Piticchio. Universitat de Barcelona – Fundació Bosch i Gimpera

La psoriasi és una malaltia cutània crònica i dolorosa. Els tractaments actuals dirigits a les cèl·lules immunitàries són molt eficaços però, a llarg termini, poden tenir efectes secundaris adversos, com ara la immunodepressió i el càncer. El projecte proposa un tractament innovador dirigit a una proteïna que s’expressa exclusivament en els queratinòcits de la pell i que podria ser tan eficaç com els tractaments actuals i alhora evitar els efectes immunodepressors. Per això, s’estan desenvolupant fàrmacs candidats que puguin bloquejar l’activitat de la proteïna i que es provaran com a tractament fiable per a la psoriasi en futurs assajos clínics.

Millora de la immunoteràpia contra el càncer
Investigador: Carles Galdeano. Universitat de Barcelona – Fundació Bosch i Gimpera

La immunoteràpia contra el càncer és un dels grans èxits recents de l’oncologia. Una de les estratègies més prometedores és la teràpia de cèl·lules CAR-T, que consisteix a extreure limfòcits T (glòbuls blancs) del pacient, modificar-los genèticament i injectarlos de nou al pacient perquè aquests limfòcits modificats ataquin específicament les cèl·lules tumorals. Aquesta teràpia s’ha utilitzat amb èxit per tractar tumors hematològics com leucèmies i limfomes. No obstant això, aquestes teràpies presenten limitacions per la seva complexa producció i també pel que fa a la seva eficàcia en alguns tipus de càncers. Els investigadors estan desenvolupant una nova tecnologia que optimitzarà l’expansió ex vivo dels limfòcits CAR-T. Aquesta tecnologia, amb resultats inicials que demostren la potència reforçada dels limfòcits CAR-T, podria millorar la capacitat de les cèl·lules d’atacar els tumors i per tant expandir el seu ús a altres tipus tumorals.