Bluephage, spin-off de la UB, rep un ajut de 250.000 euros i ja supera el milió d’euros en aportacions de capital

L’empresa biotecnològica Bluephage ha rebut un ajut NEOTEC de 250.000 euros dirigit a projectes empresarials que requereixen l’ús de tecnologies o de coneixements desenvolupats a partir de l’activitat investigadora. La spin-off, fundada l’any 2016 pels investigadors de la Universitat de Barcelona Joan Jofre, Francisco Lucena, Anicet Blanch i Enric Queralt, presumeix de tenir l’indicador viral més ràpid, precís i fàcil d’usar del mercat. Es tracta d’un test per quantificar els bacteriòfags (indicadors vírics) de l’aigua i dels aliments d’una manera senzilla i en menys de cinc hores, en contrast amb les gairebé vint-i-quatre hores que es necessiten actualment per fer aquest tipus d’anàlisis. A més, els indicadors bacterians que s’utilitzen actualment per analitzar la qualitat de l’aigua no serveixen per determinar la presència d’un ampli ventall de virus causants de greus malalties, i normalment es basen en mètodes de cultiu força llargs, que requereixen molt temps de preparació de materials, personal qualificat i equips especials.

Durant la seva primera ampliació de capital, l’any 2017, Bluephage va aconseguir 180.000 euros, mentre que el 2018 la biotech va tancar una segona ampliació per valor de 702.000 euros. Gràcies a l’ajut, i juntament amb aquestes rondes d’inversions privades, Bluephage ja supera el milió d’euros en aportacions de capital. “Això ens permet consolidar el projecte empresarial i acabar el desenvolupament dels diferents productes vinculats a l’anàlisi d’indicadors virals en l’aigua i els aliments”, explica Enric Queralt, director executiu de la spin-off.

Actualment Bluephage està acabant la fase de desenvolupament de nous productes i iniciant la comercialització a escala internacional d’un seguit de kits d’anàlisi ja acabats. “Estem parlant amb diferents distribuïdors d’arreu del món que ens ajudaran a penetrar en els diferents mercats”, explica Queralt. Els productes es basen en una tecnologia desenvolupada pel grup de recerca Microbiologia d’Aigües Relacionada amb la Salut (MARS) de la Universitat de Barcelona, i estan dirigits a empreses d’abastament i sanejament d’aigua i als laboratoris d’anàlisis d’aigua i d’aliments de qualsevol lloc del món. “El nostre projecte és global, i el repte és anar incorporant clients de tants països com sigui possible”, conclou Enric Queralt.