Bluephage guanya el Premi Senén Vilaró a la millor empresa innovadora 2020

Bluephage ha estat escollida guanyadora del Premi Senén Vilaró a la millor empresa innovadora del 2020 gràcies a la seva tecnologia disruptiva i capdavantera desenvolupada per detectar colifags, un tipus de bacteriòfags que s’utilitzen com a indicadors vírics de la qualitat microbiològica de l’aigua. L’empresa va ser constituïda el 2016 pels investigadors Joan Jofre, Francisco Lucena i Anicet Blanch, del Grup de Recerca en Microbiologia d’Aigües Relacionada amb la Salut (MARS) de la Universitat de Barcelona, i per Enric Queralt, emprenedor del sector de l’aigua.

El sanejament insuficient de l’aigua de consum humà provoca prop de dos milions de morts cada any a tot el món a causa d’un nombre important de patògens que es transmeten per l’aigua i que poden provocar malalties com la diarrea, el còlera o la disenteria, entre altres. Per aquesta raó, un dels aspectes que l’ONU considera pendents dins dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS) està relacionat amb la gestió sostenible de l’aigua i de les condicions de sanejament: de cara al 2030, l’ONU vol garantir l’accés universal a l’aigua potable, segura i assequible per a tota la població mundial.

En aquest context, Bluephage desenvolupa, des de la seva creació, nous productes i serveis en l’àmbit de l’anàlisi de bacteriòfags com a indicadors vírics en aigua, aliments i biosòlids. L’empresa presumeix de tenir l’indicador viral més ràpid, precís i fàcil d’usar del mercat: un test per detectar colifags de l’aigua i dels aliments d’una manera senzilla i en menys de quatre hores, en contrast amb les més de vint hores que es necessiten regularment per fer aquest tipus d’anàlisis. L’ús de colifags com a indicadors vírics de la qualitat de l’aigua s’ha vist impulsat per les guies de l’OMS i per diferents normatives i regulacions, entre les quals cal destacar les noves directives europees per a l’aigua de consum humà i la reutilització d’aigua. Aquest fet fa pensar en un important impuls per a l’spin-off de la UB durant els propers anys.

Ara per ara, Bluephage ha iniciat les vendes dels seus primers equips a laboratoris certificats d’Espanya, Itàlia, França, els Països Baixos, els Estats Units, Israel, Suïssa i Rússia, entre altres, i ha signat acords de distribució per a França, Itàlia, Portugal, la República Txeca, Singapur i Sud-àfrica. D’ençà de la seva creació, la biotecnològica ha tancat dues rondes d’inversió per un valor total de més de 886.000 euros, en què participen dues gestores de patrimoni familiar (family offices) locals. Actualment, Bluephage està a punt de tancar una tercera ronda la qual ha superat les seves pròpies expectatives amb l’entrada de nous inversors.