Bluephage amplia capital en 702.000 euros per consolidar la seva tecnologia d’anàlisi de la qualitat microbiològica de l’aigua

Bluephage ha tancat una nova ampliació de capital per valor de 702.000 euros. Es tracta de la segona ronda de captació d’inversors realitzada per l’empresa, després dels 180.000 euros que es van aconseguir al juliol del 2017. Aquests resultats demostren l’interès despertat per aquesta spin-off de la Universitat de Barcelona nascuda l’any 2016 i que ha desenvolupat una innovadora tecnologia d’anàlisi de la qualitat microbiològica de l’aigua: un kit que permet detectar i quantificar els bacteriòfags (indicadors vírics) de l’aigua de manera senzilla i en menys de cinc hores, enfront de les més de vint-i-quatre hores que es necessiten actualment per fer aquest tipus d’anàlisi.

“Aquesta ampliació de capital suposa un augment de la confiança en el projecte per part dels inversors que ja teníem, ja que alguns d’ells han augmentat la seva participació, i significa per tant que podem continuar amb el pla de desenvolupament i negoci tal com el teníem previst”, explica Enric Queralt, director executiu de Bluephage.

En la nova ampliació de capital hi han participat 17 inversors, dels quals 12 són nous, amb la qual cosa Bluephage té ja un total de 29 inversors. Els nous socis que entren a la companyia s’uneixen als fundadors: els investigadors de la Universitat de Barcelona Joan Jofre, Francisco Lucena i Anicet Blanch, Enric Queralt, la Universitat de Barcelona (a través de CIC-UB) i la Fundació Bosch i Gimpera, que va convertir en participacions l’ajut Fons de Valortizació, del programa Fons per a l’Impuls de la Innovació (F2I). IELAB, del grup Aigües de Barcelona, la family office Sánchez Lafuente, ex-propietaris de Laboratoris Gelos, fabricants de Gelocatil, i Jordi Oliver-Rodés, director general del Laboratori Dr. Oliver Rodés, són alguns dels socis destacats de l’empresa.

L’any 2019 es comercialitzaran els kits de segona i tercera generació

L’ampliació de l’accionariat permetrà continuar amb el desenvolupament de productes, així com amb la seva certificació i validació per part de les agències de salut. Actualment Bluephage ha tret el mercat gran part dels kits de primera generació que analitzen indicadors vírics a l’aigua pels mètodes estàndard. De fet, ja s’han venut els primers kits al mercat espanyol.

El llançament de la segona i tercera generació de productes està previst per a l’any 2019. Aquests nous kits permetran en primer lloc simplificar tot el procés d’anàlisi, així com reduir el temps d’obtenció dels resultats, que passarà de les més de vint-i-quatre hores actuals a menys de cinc hores. Finalment, la tercera generació de kits simplificarà encara més el procés i donarà una lectura automatitzada dels resultats.

Actualment la spin-off també treballa en la comercialització dels seus productes als Estats Units, on l’Agència de Protecció del Medi Ambient (Environmental Protection Agency, EPA) d’aquell país ha actualitzat recentment els mètodes estàndard d’anàlisi dels indicadors virals en aigües. Amb aquest objectiu, a principis d’aquest mes d’octubre Bluephage va exposar amb gran èxit les seves solucions tecnològiques a la WEFTEC 2018, la fira anual més gran del món sobre la qualitat de l’aigua, que va tenir lloc a Nova Orleans, a la qual Bluephage va assistir acompanyada amb una missió d’ACCIÓ i el Clúster Català de l’Aigua.

Un nou paradigma per a l’avaluació de l’aigua

Els indicadors bacterians que es fan servir en l’actualitat per analitzar la qualitat de l’aigua no detecten un ampli ventall de virus causants de greus malalties. A més, impliquen normalment mètodes de cultiu força llargs, que requereixen força temps de preparació de materials, personal especialitzat i equips especials. Bluephage treballa en l’àmbit de la detecció de bacteriòfags, uns virus indicadors que contribueixen al control de la qualitat microbiològica de l’aigua, d’aliments i de biosòlids. El producte es basa en una tecnologia desenvolupada pel grup de recerca Microbiologia d’Aigües Relacionada amb la Salut (MARS) de la Universitat de Barcelona. A més de detectar contaminació vírica en l’aigua de manera més eficient i senzilla, aquest nou mètode és aplicable al control microbiològic de productes alimentaris o derivats d’altres sectors industrials.