Una app per mesurar l’elasticitat de les masses de farina

L’FBG ha obtingut un ajut per valor de 20.000 euros per al projecte “Dispositiu electrònic portàtil controlat per una app per a la mesura in situ de l’elasticitat de masses de farina”, de la Dra. Àngels Sahuquillo Estrugo, del Departament d’Enginyeria Química i Química Analítica de la Facultat de Química de la Universitat de Barcelona, i el Dr. Antonio Monleon Getino, del Departament de Genètica, Microbiologia i Estadística de la Facultat de Biologia de la Universitat de Barcelona.

La qualitat de les masses de farina ve determinada per les seves propietats reològiques com a material viscoelàstic. Aquestes propietats, i en particular, el valor de l’elasticitat, determinen les condicions de processament de la massa i el seu ús final. Per avaluar aquestes propietats hi ha mètodes reològics experimentals que són àmpliament utilitzats per les indústries, ja que ofereixen resultats de gran precisió i exactitud. Tanmateix, aquests mètodes requereixen aparells costosos i delicats i personal tècnic especialitzat per a la seva utilització.

En aquest projecte el grup de recerca persegueix l’obtenció d’un primer prototip d’un dispositiu electrònic (RELAPP) portàtil, de baix cost i controlat per una aplicació informàtica que permeti mesurar in situ l’elasticitat de materials viscoelàstics com ara les masses de farina. Les proves realitzades han permès desenvolupar algorismes de tipus Machine Learning que aproximen de manera adient els principals paràmetres reològics dels diferents tipus de farines normalitzades. Aquests resultats preliminars mostren que RELAPP podria utilitzar-se com a eina de control de qualitat de les farines, tant en la recepció industrial de les farineres com a les cooperatives i les empreses que n’utilitzen.

El projecte, amb número d’expedient 2019-LLAV-00072, ha estat atorgat per l’AGAUR dins la modalitat “Ajuts Llavor per a projectes innovadors amb potencial d’incorporació al sector productiu”, i està finançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea en el marc del programa operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020.