a

Aleix Prat «Com a oncòleg, el que vull és que instruments com aquests arribin a la consulta perquè els pugui utilitzar»

Al setembre del 2020 el Dr. Aleix Prat, cap del Servei d’Oncologia Mèdica de l’Hospital Clínic de Barcelona i professor titular de la Universitat de Barcelona, va constituir Reveal Genomics juntament amb altres investigadors i investigadores amb qui feia anys que feien recerca. Aquesta spin-off de la Universitat de Barcelona, l’Hospital Clínic de Barcelona i el Vall d’Hebron Institut d’Oncologia (VHIO) neix amb l’objectiu de desenvolupar proves diagnòstiques innovadores en l’àmbit del càncer de mama.

A què es dedica Reveal Genomics?

La missió de Reveal Genomics és revolucionar la implementació de l’oncologia de precisió. L’oncologia de precisió és un àmbit que està agafant molta força en els últims anys i que es basa en l’ús de dades biològiques (com ara sang, biòpsies del tumor, etc.) que ajudin a prendre millors decisions diagnòstiques i terapèutiques. A Reveal Genomics integrem no només dades biològiques, sinó també dades clíniques, com per exemple la mida del tumor, amb uns algoritmes estadístics bioinformàtics per predir millor com anirà la pacient amb un tractament concret, si tindrà major supervivència, etc. I això ho fem des d’una aproximació amb la qual fa més de deu anys que estem fent recerca i demostrant que és possible.

En quins projectes treballa Reveal Genomics?

Ara mateix tenim dos grans projectes. Un de més avançat, que es focalitza en un subgrup de càncer de mama (que representa un 20% dels casos) i que té una proteïna que es diu HER2 positiu. Aquestes pacients es tracten d’una manera molt homogènia: molta químio, molts fàrmacs contra aquesta proteïna, etc. Però la nostra investigació en aquesta àrea ha demostrat que aquest càncer de mama és molt heterogeni des d’un punt de vista biològic i de comportament. En aquest sentit, pensem que el nostre biomarcador ajudarà a afinar molt bé qui necessitarà més químio, qui menys, qui necessitarà més fàrmacs i fer previsions de la supervivència, que és un àmbit en què ara mateix no tenim instruments.

L’altra àrea està dirigida a pacients amb un càncer més avançat i amb metàstasis que avui dia no té cura, però que cada cop cronifiquem més per estendre la supervivència de les pacients. Aquí ens trobem amb el problema de biopsiar els tumors de les pacients, una cosa que a vegades pot ser complicada. Aquest projecte el tenim en una fase més inicial, però la idea és intentar desenvolupar un test per, en comptes de fer una biòpsia al tumor, fer-la a la sang. Pensem que serà un test molt diferent dels que hi ha actualment, ja que la nostra aproximació és molt única i pensem que pot aportar valor en aquesta àrea.

De quina manera millorarà això la vida de les pacients?

Ajudarà a diagnosticar millor i, sobretot, ajudarà l’oncòleg a poder personalitzar més els tractaments. El problema que tenim els oncòlegs és que podem integrar tres o quatre dades, però el nostre cervell és limitat. Nosaltres proporcionem instruments per integrar moltes més dades i ajudar així els oncòlegs d’una manera molt més precisa a personalitzar el tractament d’aquests dos tipus de càncer. Això milloraria la qualitat de vida de les pacients.

Hi ha més centres o empreses que es dediquin a això actualment?

Una de les primeres coses que vam fer va ser una anàlisi de mercat per veure quins competidors podíem tenir en l’àrea de l’oncologia de precisió, que és una àrea que està molt copada en l’àmbit farmacològic, però potser menys en temes de diagnòstic, que és on estem nosaltres. La nostra aproximació pensem que és bastant única gràcies a la nostra recerca capdavantera i a l’equip que tenim, que realment és la nostra fortalesa.

Va pensar mai que com a investigador constituiria una empresa?

Doncs no, i de fet va ser la Patricia Villagrasa, actual CEO de Reveal Genomics, qui em va plantejar què havíem de fer amb tota aquella producció científica que teníem: si volíem que es quedés allà o volíem per contra fer un pas endavant. Vam decidir conjuntament prendre aquesta iniciativa i fer aquest pas endavant de portar la recerca d’oncologia de precisió a la clínica a través de la spin-off. Jo sóc metge, oncòleg, tracto pacients, i el que vull és que aquests instruments arribin el dia de demà a la consulta i els pugui utilitzar. I això requeria crear una empresa, era el mecanisme. Crec que aquests ecosistemes que s’han creat perquè això passi cada cop més sovint estan molt bé. Perquè no pot ser que tanta recerca que es fa no s’acabi traslladant als pacients, i què millor que hi participi la gent que ha dut a terme tota la recerca prèvia.

Quina és la importància de la transferència de coneixement?

Crec que tenim una responsabilitat –jo com a metge i com a investigador– de millorar les coses i de no quedar-nos simplement amb el que ens donin. Al capdavall rebem finançament públic, i penso que això ha de poder acabar en alguna cosa. O almenys ho hem d’intentar. A vegades és veritat que arriba un punt en què que es requereixen inversions molt importants, i l’única manera de fer això és la transferència. Jo ho tinc clar, i animo tothom que tingui alguna cosa a intentar-ho.

Més sobre Aleix Prat

El millor invent de la història

Un punt d’inflexió en el meu àmbit ha estat la seqüenciació del genoma humà, que crec que és el que ha dinamitzat totalment l’aproximació al càncer.

Què li agradaria veure en un futur
Més curació del càncer curant més, però també curant millor, amb més precisió, que crec que és igual d’important.

Un avenç que li faci por

Internet. Amb les seves coses bones i dolentes.

L’FBG és…

…la institució de la UB per dur a terme la transferència tecnològica i de coneixement.