AIGecko i ColorSensing, spin-offs de la UB, participen al Fòrum d’Inversió Seed Deep Tech Barcelona

L’Ajuntament de Barcelona, a través de Barcelona Activa, conjuntament amb les universitats catalanes UB, UAB, UPC, UPF, UOC i amb Esade BAN, la xarxa de business angels promoguda per Esade Alumni, han celebrat el Fòrum d’Inversió Seed Deep Tech Barcelona, el primer fòrum d’inversió adreçat a start-ups “deep tech”. Aquestes empreses de nova creació basades en ciència i tecnologia es caracteritzen per requerir períodes de desenvolupament (R+I) i inversions superiors a la resta abans d’arribar al mercat.

Dues spin-off de la Universitat de Barcelona han presentat els reptes i solucions per a les quals treballen en relació amb tecnologies vinculades a la intel·ligència artificial, el big data, la nanotecnologia o la visió per computació aplicats al sector de l’energia, la nutrició, la indústria, l’audiovisual i l’agroalimentació. a l’esdeveniment. Per una banda AIGecko, empresa que facilita el reconeixement d’aliments i plats a través d’una fotografia feta amb el mòbil utilitzant tecnologia d’intel·ligència artificial en computació visual i deep learning; i ColorSensing, que ofereix una solució de packaging intel·ligent per ajudar a fabricants a reduir el malbaratament alimentari alhora d’assegurar la qualitat dels aliments envasats.

Al fòrum es van presentar 5 spin-offs més sorgides d’universitats i centres de recerca: Cooling Photonics, Process Talks, Lucid Technologies, Mapsi Photonics i Qbeast. Totes elles són start-ups amb plantilles de 2 a 10 persones i on se’n destaca que 4 de les 7 tenen una dona com a cofundadora. D’aquests, més de la meitat han passat pel Programa de Preacceleració de Barcelona Activa, un servei d’acompanyament a la posada en marxa de projectes emprenedors d’alt impacte tecnològic, o bé per la incubadora MediaTIC, al 22@, especialment destinada a aquesta tipologia d’start-ups. De la mateixa manera, alguns dels projectes han participat al programa universitari, De la ciència al mercat, que ajuda a transferir els coneixements al sector empresarial.

La iniciativa d’aglutinar en un mateix espai start-ups “deep tech” i l’ecosistema inversor (business angels, empreses de capital risc, corporate venturing) vol incentivar la viabilitat d’aquests projectes i és una mostra de l’aposta de Barcelona per donar suport a start-ups que responen als reptes globals actuals, com ara aspectes climàtics, d’eficiència energètica, de competitivitat empresarial, industrials i alimentaris, entre d’altres.

Posicionament europeu i mirada a futur

Barcelona vol esdevenir un referent en l’àmbit “deep tech” europeu. Les entitats impulsores d’aquest fòrum, conscients del posicionament actual -un 13% de les start-ups de la ciutat són d’aquest sector, un dels percentatges més alts a Europa, segons el darrer informe Startup Heatmap EU- i de la rellevància d’aquestes start-ups per la seva influència en la generació i consolidació d’activitat econòmica i ocupació de qualitat, la retenció i concentració de talent i l’atracció d’inversió estrangera, fan una clara aposta per sumar esforços i promoure aquest ecosistema.

Durant el fòrum d’inversió, celebrat a la seu d’Esade aquesta tarda, Ricardo Baeza Yeats, director d’investigació de l’Institut de IA Experiencial de Northeastern University, ha remarcat la part ètica i responsable de la IA des de l’inici de la creació dels productes i serveis, i la importància de tenir una estratègia amb mirada cap al futur”.  Jordi Marin, director general de l’Associació d’Empreses Consultores de Catalunya, ha matisat que “des del punt de vista de les empreses i les corporacions, s’ha de preveure la creació d’ecosistemes d’innovació, en part vinculats al deep tech, ja que en aquests projectes a llarg termini s’hi troba la base competitiva del demà”.

A més, Félix Ortega, director general de Barcelona Activa, ha recordat “el gran potencial d’aquest tipus d‘start-ups és la generació de solucions disruptives que tenen impacte en àmbits com la salut i el clima, però també poden ajudar a transformar el conjunt del teixit econòmic”. Per la seva banda, Fernando Zallo, director d’Esade BAN, ha ressaltat que “és una satisfacció ser la seu d’aquest primer fòrum en el que el repte de les empreses participants és saltar de la ciència a la innovació per satisfer demandes de mercat creant projectes empresarials ambiciosos”.