Agustí Gutiérrez: “Amb el dron podrem mesurar eficientment la contaminació dels productes químics volàtils de les plantes industrials”

Parlem amb el Dr. Agustí Gutiérrez Gálvez, professor agregat del Departament d’Enginyeria Electrònica i Biomèdica de la Facultat de Física de la Universitat de Barcelona, sobre el projecte amb drons que està desenvolupant per monitorar la contaminació en plantes industrials i detectar fonts d’olors de les depuradores.

Es tracta d’un projecte europeu liderat per la UB amb la col·laboració de la Universitat de Lancaster, l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), Depuradoras de Aguas del Mediterráneo (DAM), la Fundació per a la Recerca Científica i Industrial (SINTEF) i Gas Sensing Solutions (GSS).

En què consisteix el projecte en què esteu treballant?
Aquest projecte té com a objectiu monitorar la contaminació dels productes químics volàtils generats per les plantes industrials i que poden ser perjudicials per als treballadors i per a la població en general.

I com ho feu?
Ho fem mitjançant un dron equipat amb un sensor de gasos que sobrevola la planta industrial. El dron mesura tota la planta en poc temps i ens permet localitzar els productes químics volàtils i les fonts d’olor que hi pugui haver.

Quins són els aspectes diferencials del vostre projecte?
Un dels aspectes diferencials del nostre projecte és que no només mesurem els productes químics volàtils, sinó que hem establert un sistema d’intel·ligència artificial que ens permet predir l’olor que percep una persona. Mitjançant les dades dels sensors que rep el dron, establim una correlació entre les substàncies químiques i la percepció de les persones en la intensitat d’aquesta olor. Així, podem construir un model que correlaciona la resposta dels sensors amb la percepció de les persones.

En quins llocs es podria aplicar aquesta tecnologia?
Està pensada fonamentalment per monitorar plantes industrials, com per exemple depuradores d’aigües residuals, plantes de compostatge i altres tipus de plantes. També es podria aplicar per mesurar la contaminació als ports, on hi ha molta pol·lució generada pels vaixells.

Per què és important monitorar la contaminació en depuradores d’aigües?
Perquè aquesta contaminació és un problema, primer, per a la seguretat dels treballadors de les plantes; no estan exposats a concentracions prou altes perquè puguin tenir problemes de salut de manera immediata, però a llarg termini sí que podrien tenir problemes de salut per l’acumulació d’aquestes substàncies volàtils.

Un altre inconvenient deuen ser les olors de les depuradores
Exacte. Reben moltes queixes per part de les poblacions que hi ha al voltant a causa de la mala olor. Això depèn de les circumstàncies climàtiques (de la calor, del vent…). Actualment, per fer front a aquesta problemàtica tenen una xarxa de sensors estàtics, però el gran problema és que les substàncies químiques volàtils són molt difícils de monitorar perquè es distribueixen de manera no homogènia a la zona i canvien en el temps. Per tant, amb un sensor estàtic és molt complicat tenir una imatge global de la problemàtica, veure què està passant realment i on està localitzada la fuita dels gasos. Amb un sistema mòbil com el nostre, en canvi, et pots aproximar a qualsevol punt de la planta industrial i tenir un mapa de la contaminació de la zona.

En quin estat es troba el vostre projecte?
Tenim un prototip que està testat, però ens cal continuar millorant-lo per tal d’obtenir un prototip tecnològicament més madur i robust que pugui sortir al mercat.

Per acabar, vau ser un dels investigadors de la Universitat de Barcelona que va participar en l’acte del Science + Partners que organitza la Fundació Bosch i Gimpera. Com va anar?
Va ser una jornada profitosa. Vam poder rebre opinions de persones que es miren el producte amb una visió comercial. Habitualment això no ho veus, i penso que està molt bé que et donin una visió d’aquells aspectes necessaris per desenvolupar un producte que pugui arribar al mercat.

Més sobre Agustí Gutiérrez Gálvez

El millor invent de la història?
L’ordinador.

Què li agradaria veure en un futur?
Una utilització de la robòtica que no servís perquè se n’aprofiti una petita part de la societat, sinó que els avenços tecnològics puguin beneficiar tots els ciutadans.

Un avenç del futur que li faci por?
Tota la tecnologia militar que s’està desenvolupant.

Un referent?
Isaac Newton.

La transferència és important per…
Per donar un retorn directe i ràpid de la universitat cap a la societat.

MIRA EL VÍDEO D’AGUSTÍ GUTIÉRREZ