38 anys fent que la recerca i la innovació de la UB arribin a la societat

Té cap sentit la recerca si el seu resultat es queda en un calaix? La resposta és senzilla: no. La recerca ha de ser una eina que, a través de la transferència de tecnologia i coneixement, arribi a la societat per millorar la vida de les persones.

La necessitat de crear una institució que actués com a instrument de connexió entre el món de la recerca universitària i el món empresarial va dur la Universitat de Barcelona a constituir, l’any 1983, la Fundació Bosch i Gimpera (FBG). A partir de l’any 1996 l’FBG es constitueix com l’Oficina de Transferència de Resultats d’Innovació (OTRI) de la UB, i el 1997 col·labora en la creació del Parc Científic de Barcelona, on actualment es troben les seves oficines. El fet d’estar ubicada al Parc Científic de Barcelona –un dels ecosistemes referents a Europa en innovació científica, tecnològica i empresarial en ciències de la vida i un lloc immillorable on potenciar la recerca d’excel·lència, la transferència de coneixement i l’emprenedoria– permet a l’FBG estar en contacte directe amb una comunitat de més de cent entitats públiques i privades.

Durant el seu primer any d’existència l’FBG va gestionar deu projectes d’innovació, per un import de 480.000 euros. Durant aquests anys la transferència de coneixement i tecnologia no ha fet més que incrementar les seves dades, i és que en acabar l’exercici 2020 l’FBG havia gestionat 720 projectes per valor de 41,93 milions d’euros.

Vint anys impulsant la creació d’empreses innovadores

Enguany l’Àrea de Creació d’Empreses (ACE) de l’FBG ha fet vint anys, durant els quals ha col·laborat en la creació de 48 empreses sorgides d’una tecnologia o d’un coneixement desenvolupats a la Universitat de Barcelona. “En aquests vint anys hem vist com tot l’ecosistema emprenedor català madurava, juntament amb les nostres spin-offs. Aquesta maduració ha anat acompanyada de la professionalització dels equips emprenedors i de l’aparició de diversos instruments públics destinats a donar suport a aquestes iniciatives”, explica Jose Conde, responsable de l’ACE. “Un bon exemple d’aquest camí recorregut per l’ecosistema emprenedor català en aquests vint anys és Oryzon Genomics, on una idea emprenedora assessorada fa vint anys pels tècnics de l’FBG  ha acabat cotitzant a borsa”, conclou.