Reposicionament d’un compost contra la malaltia d’Alzheimer

L’FBG ha obtingut un ajut per valor de 20.000 euros per a un projecte del Dr. F. Javier Luque, en col·laboració amb la Dra. Tiziana Ginex, del Departament de Nutrició, Ciències de l’Alimentació i Gastronomia de la Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació de la Universitat de Barcelona (UB), relatiu a la prova de concepte per al reposicionament d’un compost relacionat amb la malaltia d’Alzheimer.

Atacar la producció, l’agregació i la toxicitat d’amiloide ß (Aβ), un dels marcadors més notoris de la malaltia d’Alzheimer, ha estat un dels objectius terapèutics més buscats en les últimes dues dècades. No obstant això, aquest objectiu es veu limitat per diversos reptes, com la flexibilitat conformacional de l’Aβ, la complexitat de les seves formes oligomèriques, la reproductibilitat de resultats en assaigs d’agregació in vitro i la dificultat de traslladar els estudis in vitro a les condicions reals en la cèl·lula.

A la recerca d’un nou paradigma, la hipòtesi d’aquest grup de recerca se centra en el fet que compostos capaços d’unir-se covalentment a l’Aβ poden obrir una nova oportunitat per desenvolupar tractaments eficaços. En aquest context, un cribratge virtual ha conduït a la identificació d’un compost prèviament assajat per al tractament de certes malalties metabòliques. Aquest projecte, dut a terme en col·laboració amb els professors Diego Muñoz-Torrero i R. Sabaté, de la Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació, persegueix examinar el reposicionament d’aquest compost amb l’objectiu de confirmar la seva activitat antiagregant i explorar la intervenció del mecanisme d’inhibició covalent.

El projecte, amb número d’expedient 2019-LLAV-00016, ha rebut un ajut de l’AGAUR dins la modalitat “Ajuts Llavor per a projectes innovadors amb potencial d’incorporació al sector productiu”, i està finançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea en el marc del programa operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020.