Grups de recerca de la UB

Antropologia física

QUI SOM

Equip

Daniel Turbón (Catedràtic d’Antropologia Física, Universitat de Barcelona)
Carme Rissech (Doctora)
Ana Clavero (Doctoranda)
Aniol Pujol (Doctorant)
Marta San Millán (Doctoranda)
Mireya Alcina (Doctoranda)
Dra. Mª T. Maristany (Cap de Servei  de Diagnòstic per Imatge. Hospital Sant Joan de Déu – MaternoInfantil)

Instal·lacions i equipaments

Laboratori d’Antropologia Física de la UB.
Centres Científics i Tecnològics de la UB.
UBioforens©

CONTACTE

Universitat de Barcelona. Unitat d’Antropologia Física, Facultat de Biologia. Diagonal 643, 08028 Barcelona.

Presentació

El grup d’Antropologia Física de la Facultat de Biologia de la Universitat de Barcelona (UB) és expert en l’estudi de la diversitat poblacional i individual d’humans, particularment de la població llatina del Mediterrani.
La seva recerca es centra en l’estudi del desenvolupament i creixement esquelètic, com mostren les seves nombroses publicacions basades en marcadors d’edat adulta i subadulta provinents de col·leccions esquelètiques documentades de la Península Ibèrica.

QUÈ FEM

• Estudis de diversitat morfològica i genètica en humans.
  • Informes, diagnòstics i ajudes pericials en la identificació de persones, de tota classe d’edat i sexe, des del punt de vista esquelètic.
  • Diagnòstic de l’edat biològica d’individus vius de procedència llatina circum-mediterrània.

Capacitats

Les capacitats del grup són de gran utilitat en casos
d’identificació individual i grupal, en casos de desaparicions, criminalística, diagnòstic d’edat en individus vius, primera intervenció de desastres en massa.

La utilització del sistema informàtic UBioforens© permet treballar a distància i actuar en qualsevol lloc del món, mitjançant la transmissió de radiografies digitalitzades. També permet portar a terme anàlisis antropològics, zoològics, botànics i els anàlisis químics convenients, d’excavacions arqueològiques. Els resultats són ràpids i orientadors, i poden precedir a probes més complexes i sofisticades, o fer-les innecessàries.

UBioforens© – Software propi que permet la ràpida determinació de paràmetres com edat, sexe, estatura o estructura corporal d’individus. Utilitza informació antropomètrica de més de 3.000 individus de la zona poblacional mediterrània.

PER A QUI TREBALLEM

Sectors industrials

• Bioarqueologia
  • Paleontologia
  • Mèdic Forense
  • Mèdic Policial i Judicial
  • Protecció Civil

RECERCA

Projectes de recerca

• Patrones de diversificación morfológica en Homínidos: adaptación, heterocronía, ambiente (CGL2006-02170/BTE). Programa Nacional de Biodiversidad, Ciencias de la Tierra y Cambio Global. Secretaría de Estado de Universidades e Investigación 2006-2010.
  • 17 Congreso de la  Sociedad Española de Antropología Física (CGL2011-14063‐E/BOS). Programa Nacional de Proyectos de Investigación Fundamental. Ministerio de Ciencia e Innovación 2011.

RESULTATS

Publicacions rellevants

• ROEWER, L, NOTHNAGEL M. GUSMÃO L, GOMES V, GONZÁLEZ M, CORACH D, SALA A, ALECHINE E, PLAHA T, SANTOS N, ARROYO‐PARDO E, TURBON D, et al. (2013). Continent-wide decoupling of Y‐chromosomal genetic variation from language and geography in native South Americans. Plos One Genetics. (in press). Factor Impacte: 8.7
  • SAN MILLÁN M, RISSECH C, TURBÓN D. (2013) A test of Suchey-Brooks (pubic symphysis) and Buckberry-Chamberlain (auricular surface) methods on an identified Spanish sample: paleodemographic implications. Journal of Archaeological Science vol. 40: 1743-1751.
  • RISSECH C, LÓPEZ-COSTAS O, TURBÓN D. (2013) Humeral development from the neonatal period to skeletal maturity. Application in age and sex assesment. International Journal of Legal Medicine.127:201-2012. Springer-Verlag.   Posició: 1/13 de Medicina Legal
  • RISSECH C, MÁRQUEZ-GRANT N , TURBÓN D. (2013) A Collation of Recently  published Western European Formulae for Age Estimation of Subadult Skeletal Remains: Recommendations For Forensic Anthropology and Osteoarchaeology. Journal of Forensic Science 58 (1) :S163-S168. Posició: 3/13 (Medicina Legal)
  • LÓPEZ-COSTAS O, RISSECH C, TRANCHO G, TURBÓN D. (2012) Postnatal growth of the tibia. Implications for age and sex estimation. Forensic Science International 214 (1-3): 207.e1-207.e11. Posició: 2/13 de Medicina Legal

A la Fundació Bosch i Gimpera disposem de grups de recerca en diferents àmbits

Si vols més informació sobre un grup de recerca, posa’t en contacte amb nosaltres a través de promocio@fbg.ub.edu i t’informem.