La Fundació “la Caixa” dona suport a tres projectes d’innovació biomèdica per ajudar que passin del laboratori al mercat i a la societat

La Fundació “la Caixa” ha atorgat tres nous ajuts a projectes d’innovació biomèdica puntera en el marc de la convocatòria CaixaResearch Consolidate. L’objectiu final de CaixaResearch Consolidate és donar suport a projectes madurs com els seleccionats perquè puguin fer el pas d’anar del laboratori al mercat i a la societat, perquè es creïn noves empreses i/o solucions basades en la recerca i per millorar d’aquesta manera la salut i la qualitat de vida de les persones.

En la convocatòria d’enguany, els escollits són un projecte de la Universitat Rovira i Virgili (URV) en consorci amb investigadors de l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV), per crear nous dispositius mèdics que millorin el monitoratge de senyals elèctrics cerebrals en nounats i adults; un de la Fundació Bosch i Gimpera, sorgit del grup del Dr. Santiago Vázquez Cruz de la Facultat de Farmàcia de la Universitat de Barcelona, en consorci amb investigadors de la Universitat de Granada i la Universitat de Catània, per desenvolupar nous fàrmacs que disminueixin el dolor; i un de l’Institut de Recerca Germans Trias i Pujol (IGTP) que desenvolupa una nova immunoteràpia basada en un anticòs monoclonal per al tractament contra el càncer.

Aquests projectes rebran un ajut econòmic de 300.000 euros cadascun per al desenvolupament del projecte els dos anys vinents. L’ajut es destinarà a camps com el desenvolupament tecnològic de l’actiu, els estudis per a l’aprovació reguladora, la contractació de personal o la gestió de la propietat intel·lectual, entre d’altres.

A més, els investigadors rebran suport personalitzat en mentoria i disposaran d’activitats de suport com ara l’assessorament d’experts en la definició dels seus plans de desenvolupament i comercialització.

Des de l’any 2015, la Fundació “la Caixa” ha destinat 18 milions d’euros a 173 projectes innovadors entre les convocatòries CaixaResearch Validate, per a innovacions en estadis més primerencs, i CaixaResearch Consolidate. Els projectes han generat una inversió addicional de més de 10 milions d’euros, i s’han creat 29 empreses derivades (spin offs).

Projecte de la UB: Desenvolupament de nous fàrmacs per disminuir el dolor

• Investigadora principal: María del Carmen Ruiz Cantero, de la Universitat de Barcelona, Fundació Bosch i Gimpera
  • Projecte liderat pel grup del Dr. Santiago Vázquez Cruz i de la Dra. Eugènia Pujol Bech de la Universitat de Barcelona, en consorci amb: el Dr. Enrique J. Cobos del Moral, de la Universitat de Granada, i el Dr. Emanuele Amata i el Dr. Agostino Marrazzo, de la Universitat de Catania (Itàlia)
  • Subvenció: 300.000 euros

El dolor és un problema de salut pública de primera magnitud. Una de cada cinc persones a Europa conviu amb algun tipus de dolor crònic que minva la seva qualitat de vida i té importants repercussions socioeconòmiques, a més d’elevats costos mèdics associats. El dolor agut també té una rellevància important. Més de la meitat dels pacients després d’una cirurgia pateixen dolor moderat o sever en el període postoperatori immediat, tot i rebre tractament analgèsic (basat principalment en opiacis). En general, els analgèsics existents tenen una eficàcia molt limitada i importants efectes secundaris en més de la meitat dels pacients, cosa que fa evident la necessitat de trobar teràpies més segures, efectives i no addictives.

En estudis recents, els investigadors han descobert que la interacció amb dues dianes biològiques, dues proteïnes implicades en l’aparició i el manteniment del dolor, produeix un efecte analgèsic molt potent en diversos models animals de dolor. La solidesa d’aquests resultats ha portat els investigadors Dr. Santiago Vázquez Cruz i Dra. Eugènia Pujol Bech, de la Facultat de Farmàcia de la Universitat de Barcelona, a desenvolupar noves molècules duals capaces d’interactuar amb totes dues dianes, amb resultats molt prometedors en models patològics de dolor.

L’objectiu del projecte és trobar un nou tractament per reduir el dolor de forma significativa i d’aquesta manera millorar la vida dels pacients.